kanald.ro
Exclusiv
Când se schimbă Evaluarea Naționala. Anunțul ministrului Educației și al liderulului sindical: Se dorește ca examenul să se dea din toate materiile: "Dacă discutăm doar de Română și Matematică nu cred că este în regulă, pentru că se ignoră alte discipline importante" | EXCLUSIV
Evaluarea Națională pentru elevii de clasa a VIII-a se va modifica. Ministrul Educației a declarat motivele care au dus la propunerile de modificare și de când se va pune în practică.
Evaluarea Națională, așa cum o știm de ani buni, cu testare exclusiv la Limba Română și Matematică, ar putea fi pe cale de dispariție. Ministrul Educației, Daniel David, a aruncat pe masa reformelor una dintre cele mai curajoase propuneri de până acum: extinderea evaluării la finalul clasei a VIII-a către toate materiile sau, cel puțin, către toate cele 8 competențe-cheie prevăzute în planul european de educație.
Este o schimbare care, dacă se va produce, va reconfigura nu doar traseul elevilor, ci și modul în care privim performanța școlară.
Simion Hăncescu trage semnalul de alarmă: „Istoria, Geografia, toate formează gândirea elevului”
Simion Hăncescu, liderul Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, a confirmat pentru presă că propunerea există și vine direct din partea ministerului.
„Acest aspect trebuie analizat cu atenție, întrucât este, deocamdată, doar o propunere venită din partea ministerului. Din perspectiva mea de profesor, consider că un astfel de tip de evaluare ar fi echitabil.”, a declarat liderul FSLÎ, pentru WOWbiz.ro.
Pentru Hăncescu, limitarea la două discipline este o formă de injustiție.
„Dacă ne limităm doar la evaluarea la Limba Română și Matematică, nu cred că este o soluție potrivită, deoarece sunt neglijate alte discipline esențiale. De aici provin, în mare parte, și dificultățile serioase pe care le au elevii în ceea ce privește comunicarea, o abilitate care se formează și prin studiul Istoriei, Geografiei și altor materii.”
Liderul sindical propune o viziune mai amplă, una în care examenele să reflecte real nivelul de pregătire.
„Cred că se poate lua în calcul o variantă care să presupună o restructurare a evaluării, astfel încât să fie concepute teste pentru toate cele 8 competențe-cheie, oferind astfel o imagine mai completă asupra nivelului de pregătire al elevului, nu doar prin prisma a două materii.”
De când se va modifica Evaluarea Națională pentru elevii de clasa a VIII-a
Daniel David, ministrul Educației, nu se grăbește, dar nici nu lasă loc de îndoială: modificarea Evaluării Naționale este doar o chestiune de timp.
„Încă metodologia pentru anul viitor nu este bătută în cuie. Și, dacă ne punem de acord — sistemul educațional, părinți, sindicate — putem să începem mai devreme acest lucru. (…) Pentru mine e o problemă majoră examenul național în clasa a VIII-a.
Îl consider limitat prin cele două discipline și foarte restrictiv prin faptul că este o evaluare punctuală”, a declarat ministrul într-o conferință de presă susținută miercuri.O idee pe care o susține deschis este implementarea unui portofoliu educațional, în stilul celor utilizate în țări ca Finlanda, Franța sau Italia.
„Portofoliul educațional vine și spune ‘nu este numai ce ai făcut în clasa a VIII-a’. Ne uităm și în clasa a VI-a, și în a VII-a, și în a V-a. Este mai relevant. Este o discrepanță foarte mare între școli și în modul în care profesorii dau note. Acesta este motivul pentru care suntem forțați oarecum să dăm acest test atât de important care grevează viața copilului în funcție de rezultat.”
Totuși, Daniel David recunoaște că un asemenea sistem este greu de aplicat în prezent: „În acest moment nu cred că portofoliul educațional este relevant, dar poate facem niște simulări. Eu nu țin să-l implementez de anul viitor, dar, la un moment dat, va trebui să schimbăm Evaluarea Națională la modul în care o avem acum.”
Ce înseamnă „evaluarea pe competențe” și cum ar putea arăta viitorul examen
Evaluarea pe cele 8 competențe-cheie europene ar însemna o testare nu doar pe cunoștințe, ci și pe abilități practice. Aceste competențe includ:
- comunicare în limba maternă și în limbi străine,
- competențe matematice și în științe,
- competențe digitale,
- învățarea autonomă,
- competențe sociale și civice,
- sensibilitate culturală,
- spirit antreprenorial.
Un astfel de model ar putea însemna teste mixte, portofolii, proiecte și chiar evaluări orale