Ce departamente există într-o agenție de publicitate?

Una dintre cele mai bune modalități de a înțelege modul în care funcționează lumea publicității este de a înțelege modul în care funcționează o agenție de publicitate.

Autor: Amalia Florea

In articol:

 

Serviciile oferite de industria publicitară pot fi împărțite în patru categorii:

  • Strategie- servicii de consultanță, planificare și cercetare;
  • Proiectare/creație- servicii vizuale, UX, fotografie și video;
  • Tehnologie- servicii de proiectare web, date, sisteme, lucrul cu rețelele de socializare;
  • Publicitate- promoții, PR și Marketing.

Unele agenții de publicitate se vor specializa într-un domeniu, iar altele vor oferi toată gama de servicii sau o mare parte a acestora. În funcție de acest aspect va depinde și modul de organizare a unei agenții de publicitate, fiecărui departament fiindu-i încredințată o funcție specializată. Astfel de funcții trebuie îndeplinite sub controlul unui vicepreședinte, director ori manager. Principalele departamente ale unei agenții de publicitate sunt:

1. Departamentul de lucru cu clienții (client service department)

Acest departament este responsabil pentru obținerea conturilor noi și, de asemenea, pentru menținerea celor existente.

Membri acestui departament excelează în a pune întrebări pentru a înțelege de ce are nevoie clientul. De asemenea, gestionează matricea relațiilor din cadrul agenției și din întreaga agenție pentru a se asigura că nevoile clientului sunt satisfăcute. De asemenea, pot identifica alte domenii în care pot adăuga valoare. Sunt interesați de afacerea și sectorul industrial al clientului și sunt considerați un consilier de încredere. Responsabilul (administratorul/managerul) de cont este cheia departamentului care acționează ca o legătură între agenția de publicitate și clienți.

2. Departamentul media (media department)

Acest departament este însărcinat cu selectarea suporturilor adecvate pentru publicitate. Acesta alege canalele adecvate de comunicare prin care mesajul urmează să ajungă la consumatorii vizați. Analistul media decide asupra numărului și tipului de clienți potențiali și, în consecință, alege un mediu/ suport media care să transmită mesajul.

Departamentul se ocupă, de asemenea de cumpărarea de spații în mass-media și planificarea apariției mesajelor publicitare în mass-media și se concentrează pe cercetare pentru a obține informații valoroase despre obiceiurile zilnice și momentele media ale unui public țintă și apoi proiectează un plan media

potrivit, în limita bugetului furnizat.

Planurile media acoperă o serie de medii diferite (TV/ Video, reviste, online și multe altele) și platforme (Facebook, YouTube, ITV etc.) în funcție de nevoile și bugetul clientului și, cel mai adesea, vor implica cumpărarea de media. Acesta este procesul bazat pe date de achiziționare a spațiului publicitar digital la scară largă, cu ajutorul unui software automat bazat pe algoritmi complecși.

3. Departamentul de creație

Echipa de creație a unei agenții de publicitate (grafician/ artist/ copywriter etc.) scrie și creează componentele reale ale promoției, cum ar fi reclame TV, postere, publicitate web, poștă directă sau orice combinație de materiale mixte. Acest departament este esența programului de publicitate, deoarece el creează mesajul publicitar și imaginea reclamei.

Citeste si: Petrică Cercel și-a prevestit moartea. Ce a făcut la ultima cântare- bzi.ro

Actorii principali ai acestui departament sunt copywriter managerul, de preferință o persoană cu spirit artistic, este șeful acestui departament și art directorul.

Activitatea de copywriting necesită abilitate, imaginație, fler și fluență a limbajului.

Art directorul este asistat de artiști și vizualizatori. Este de datoria acestui departament să pregătească imaginile și machetele pentru reclame de presă, afișe, calendare și alte reclame în aer liber.

Departamentul colaborează îndeaproape cu departamentul de client service și cu departamentul de cercetare.

În unele agenții partea de creare a mesajului (copywriterul) și cea vizuală (activitatea art directorului) este separată, existând câte un departament pentru fiecare dintre aceste activități de creație. În alte agenții de publicitate partea vizuală se realizează prin intermediul unor colaboratori/artiști externi. Este însă foarte important să existe o strânsă coordonare între departamentele Art și Copy.

5. Departamentul de producție

Când o reclamă este gata, agenția continuă cu producția. Astfel, ea trebuie să realizeze clipul video al reclamei, bannerele care sunt afișate pe panourile publicitare sau tipărirea flyerelor. Cei care lucrează în acest departament sunt implicați pe tot parcursul procesului creativ, de la crearea conceptului până la rezultatul final. Ei gestionează relații multiple în cadrul agenției și au cunoștințe tehnice despre modul în care funcționează o filmare/ filmare. Aceștia sunt implicați în casting și lucrează cu producători de film și echipaje.

Agențiile de publicitate externalizează, în general aceste servicii de producție.

6. Departamentul financiar

Acest departament este responsabil pentru facturarea și colectarea banilor de la clienții săi, verificarea facturilor, decontarea facturilor către mass-media; și derularea tuturor problemelor de rutină legate de contabilitate; înregistrare etc.

7. Departamentul de cercetare

Acest departament al agenției de publicitate este responsabil de procurarea sau realizarea de studii de piață, de cercetarea conmportamentului consumatorilor, de realizarea de studii de segmentare a pieței, de măsurarea efectelor publicității etc. De eficiența acestui departament depinde în mare măsură succesul agenției de publicitate. Degeaba realizăm o reclamă foarte bună, dacă aceasta nu ajunge la publicul țintă vizat sau nu este ănțeleasă de publicul țintă vizat.

8. Departamentul de relații publice

Acest departament se ocupă de relațiile publice ale agenției de publicitate, dar și ale clienților acesteia. Creșterea și supraviețuirea unei companii depind foarte mult de opinia publică și de sprijinul acesteia. O perspectivă pozitivă a consumatorului asupra companiei poate fi salvatoare în momentele dificile din activitatea unei companii, care pot interveni oricând în activitatea acesteia. Acest departament este condus de un director de relații publice.

9. Departamentul digital (dezvoltatori AI/ VR/ JAVA/ UX/ CX)

Echipa de dezvoltare digitală este constituită din experți în tehnologie care proiectează, dezvoltă și întrețin site-uri web și alte aplicații sau servicii online. Abilitățile puternice în dezvoltarea web front-end și UX și cunoașterea arhitecturii informațiilor și a interfețelor de proiectare în tehnologie sunt la ordinea zilei pentru membri acestui departament.

Concluzie

În general, o agenție de publicitate are toate departamentele menționate mai sus, dar numele exact, precum și prezența unora sau altora dintre acestea pot varia de la o agenție la alta, în funcție de mărimea afacerii sale și profilul agenției (de exemplu, o agenție care se axează pe vânzarea și cumpărarea de media poate să nu aibă un departament de creație, acest serviciu fiind externalizat).

Mai mult, activitățile a două sau mai multe departamente pot fi combinate și desfășurate numai de un singur departament.

Oricum, pentru a-și duce la bun sfârșit sarcinile avute, departamentele din cadrul unei agenții de publicitate trebuie să colaboreze foarte bine unul cu altul; în planificarea și coordonarea sarcinilor, poate fi extrem de utilă utilizarea diagramei Gantt.

Distribuie pe:
Abonează-te pe

Citește și:

Cate tipuri de aur exista?

Fetiță dispărută de trei luni, găsită fără suflare într-un subsol. Trupul Victoriei zăcea îngropat la 2 metri adâncime

Cum să lucrați de acasă în 2021

Horoscop Zilnic Sâmbătă 18 Septembrie 2021: nativii Capricorn pun bazele proiectului vieții lor

S-a anunțat carantina în România! Florin Cîțu va da ordin clar

BOMBĂ! Motivul REAL pentru care Ion Țiriac NU a vrut să vină la nunta Simonei Halep. A făcut SCANDAL imens

ACEST MEDICAMENT ESTE CANCERIGEN. Mulți români îl folosesc. Pfizer l-a retras de urgență

Șumudică i-a dat daună totală lui Petrescu! A dezvăluit porecla rușinoasă primită de la jucători

Clipul zilei pe WOWBIZ.RO:
Cookies