EXCLUSIV! Cum s-a întâmplat tragedia militarilor care s-au prăbușit cu avionul și elicopterul în Dobrogea? Cezar Osiceanu, pilot de aviație civilă: „Au fost condiții foarte grele pentru piloți”

Cezar Osiceanu le-a explicat jurnaliștilor WOWbiz.ro motivele care au stat în spatele misiunilor aviatice eșuate din Dobrogea, în care au murit opt militari.

Autor: Ciprian Bolan

In articol:

Primul militar a căzut la datorie, miercuri seara, într-o misiune de patrulare cu un avion MiG-21. La scurt timp după ce acesta a dispărut de pe radar, un elicopter IAR 330-Puma, cu șapte militari la bord, s-a prăbușit și el în încercarea de a-l salva pe pilotul dispărut.

Cezar Osiceanu, pilot de aviație civilă: „Se bănuiește că pilotul MiG-ului s-ar fi catapultat.”

Cezar Osiceanu le-a explicat jurnaliștilor WOWbiz.ro motivele care au stat în spatele misiunilor aviatice eșuate din Dobrogea, în care au murit opt militari

Căpitanul Costinel Iosif Niță, pilotul avionului MiG-21 care s-a prăbușit miercuri seara în apropierea localității Cogealac (jud. Constanța)

Căpitanul Costinel Iosif Niță, care a decolat cu avionul MiG-21 din Baza Mihail Kogălniceanu, avea 31 de ani și peste 570 de ore de zbor, dintre care aproape 420 pe aeronava cu care s-a și prăbușit la Cogealac, în județul Constanța. Acesta a zburat alături de un alt coleg, aflat tot într-un avion MiG-21, într-o misiune de patrulare, de rutină.

Când Căpitanul Niță a pierdut legătura cu turnul de controla, colegii săi, șapte la număr, au pornit de urgență misiunea de salvare cu un elicopter IAR 330-Puma. În jurul orei 20:44, aceștia s-au prăbușit aproape de localitatea Gura Dobrogei, la 11km de baza aeriană. Cezar Osiceanu, unul dintre cei mai experimentați piloți din România, consideră că militarii au avut de luat decizii grele în doar câteva secunde, în condiții potrivnice.

Citeste si: O familie din Marea Britanie a primit o refugiată din Ucraina. După 10 zile tânara a fugit cu tatăl- kfetele.ro

Citeste si: Vestea tristă a zilei despre Saveta Bogdan. Să ne rugăm pentru ea..- bzi.ro

„A fost o misiune de patrulare cu două avioane, deci e clar că aveau în sarcină și eventuale obiective pe mare.

Se bănuiește că pilotul MiG-ului căzut s-ar fi catapultat înainte de prăbușirea avionului. Decizia de catapultare se ia în cinci secunde! În acel moment, pilotul acționează un mecanism pentru care se antrenează. În 10, maximu 15 secunde, pilotul pleacă din cabină. Piloții trebuie admirație pentru că au un sistem psihologic prin care evită, în primul rând, să facă pagube civililor și, de multe ori, nu mai apucă să mai sară.
Primul avion a căzut, celălalt s-a întors. Pentru orice situație de zbor normală trebuie să existe un back-up, un elicopter permanent gata de decolare, ca să meargă să salveze echipajul avionului. În acest caz exista acel elicopter IAR 330-Puma, care nu avea dejivrare pe pale, în condiții de noapte și cu vreme nu prea bună, condiții foarte grele pentru piloții militari”
, a declarat Cezar Osiceanu pentru WOWbiz.ro.

Citeste si: Cine sunt cei 8 militari care au murit în accidentele aviatice din județul Constanța. Primele imagini cu ei

Cezar Osiceanu: „Elicopterul a zburat într-o zonă cu înălțimi nesemnalizate”

Avioanele MiG-21 sunt de producție sovietică și au intrat în serviciu în anii ’60. România le are în dotare de peste 40 de ani și, chiar dacă le-a modernizat între 1997 și 2002, sunt la finalul ciclului lor de viață. Elicopterul care a pornit în misiunea de salvare, IAR 330-Puma, se bazează pe un desgin vechi din 1975. Acesta a fost și el modernizat în anii 2000, însă nu poate face față condițiilor meteo dificile.

„Misiunile acestea de căutare și salvare se fac la joasă înălțime, așa că și comunicațiile radio nu sunt strălucite. Elicopterul a zburat într-o zonă cu înălțimi nesemnalizate. Există o limitare de înălțime care îi spune pilotului până unde poate zbura, dar este valabilă doar în aviația civilă. Jivrajul, sau înghețul care se depunde pe elicoptere în timpul zborului, se formează până la 10 grade Celsius în condiții de nebulozitate și ploaie. Deci nu trebuie să fie temperaturi cu minus. Avioanele MiG n-au nevoie de instalație de dejivrare, pentru că zboară cu viteză mare. La elicoptere este obligatoriu să aibă și se face dejivrare inclusiv la sol, înainte de decolare. Din cauza jivrajului, scade manevrabilitatea. Puma are dejivrare doar la motoare, nu și pe pale. O altă problemă ar fi putut fi elicea din spate, cea de direcție. Dacă pică aia, te învârți fără control. Încă o problemă ar fi motorul critic, cel mai important dintre cele două motoare ale elicopterului. Dacă acela pică și faci un viraj pe partea lui, te-ai dus”, a mai spus Cezar Osiceanu pentru WOWbiz.ro.

Distribuie pe:
Galerie foto  Urmatorul articol
Abonează-te pe

Citește și:

Cine sunt cei 8 militari care au murit în accidentele aviatice din județul Constanța. Primele imagini cu ei

Costinel Iosif Niță, pilotul aeronavei MiG-21 Lancer prăbușită miercuri, a lăsat în urmă numai durere! Moartea lui i-a întristat pe cei apropiați: ”Drum lin către cer, nepotul...

Ce aveau în comun doi dintre militarii morți în tragicul incident aviatic de miercuri! Florin Bogdan și Sorin Pătrașcu se aflau în elicopterul IAR 330-Puma: ”Suntem profund...

Horoscop 24 Mai 2022: Previziunile astrale din această zi își pun amprenta asupra unor nativi precum nativii Capricorn

Vladimir Putin, în stare de şoc! S-a întâmplat după 30 ani. N-ar fi crezut niciodată

Dani Oțil, certat de Gabriela Prisăcariu în public. Ce s-a întâmplat

Motiv de divorț! Prințul Harry, rușinat de gestul făcut de Meghan

Doliu în fotbalul românesc! Fost câștigător al Cupei României! A evoluat în aceeași etapă pentru două echipe din Liga 1!

Clipul zilei pe WOWBIZ.RO:
Cookies