
In articol:
- Cristian Pîrvulescu: „Aici este și o capcană, pe care ucrainenii au înțeles-o.”
- Aurelian Dochia: „Acest acord este, după părerea mea, încă foarte fragil.”
Centrul de comandă pentru controlul exporturilor de cereale ucrainene prin Marea Neagră a fost inaugurat miercuri la Istanbul. Turcia, împreună cu ONU, a avut un rol cheie în a aduce Rusia și Ucraina, aflate în război, la masa negocierilor pentru redeschiderea rutelor comerciale.
Cristian Pîrvulescu: „Aici este și o capcană, pe care ucrainenii au înțeles-o.”
Centrul de coordonare comun responsabil de controlul exporturilor de cereale ucrainene prin porturile de la Marea Neagră
Primele transporturi sunt așteptate în următoarele zile, după ce Rusia a fost de acord să înlăture blocada care sugruma porturile ucrainene. Acordul semnat de țările aflate în război este valabil pentru 120 de zile și, în baza acestuia, centrul de comandă de la Istanbul, în care lucrează cot la cot militari ruși și ucraineni, se va asigura că navele transportă doar grâne, și nu arme.
„Rusia a ajuns aici pentru că i-au cerut-o țările arabe lui Lavrov. Prețul petrolului e făcut de arabi cu Rusia. OPEC+ înseamnă țările arabe și cele care nu sunt membre OPEC și sunt coordonate de Rusia. Dacă arabii nu mai susțin Rusia la prețurile mari la petrol, în momentul ăla Putin nu mai poate duce războiul. Costul pentru un baril de petrol în Rusia este de 35 de euro. Costul pentru un baril de petrol extras în Arabia este de 6 euro. Atunci când i s-a spus că trebuie să existe acces la cerealele ucrainene, a trebuit să găsească lucrul ăsta, dar aici este și o capcană, pe care ucrainenii au înțeles-o, pentru că rușii pot să folosească în continuare, pentru intervenții militare, zonele respective. Sigur că ONU și Turcia s-au angajat să mențină neutralitatea coridoarelor, dar crede cineva că Rusia este o țară care respectă vreun acord?”,
Citeste si: Cât de mult a crescut prețul grâului după atacurile rusești asupra portului ucrainean Odesa
Aurelian Dochia: „Acest acord este, după părerea mea, încă foarte fragil.”
Citeste si: VIDEO- Acuzații tulburătoare. Mai mulți copii ar fi fost bătuți de educatoare- stirilekanald.ro
Porturile Odesa, Ciornomorsk și Pivdenne își vor relua, potrivit acordului, exporturile de cereale, deși încă nu s-a reușit asigurarea convoaielor care să apere transporturile pe drum. Dacă totul merge conform planului, navele care vor pleca din Ucraina vor transporta peste 25 de milioane de tone de grâne în întreaga lume.
„Deja am văzut că a reacționat prețul grânelor pe piețele internaționale. A început să scadă puțin. Până la urmă, cele mai interesate de prețul grânelor sunt țările africane, pentru că acolo merge cea mai mare parte a exportului. Sunt riscuri de foamete în zona aia. Sunt îngrijorătoare pentru Europa. Ar putea să însemne noi valuri de imigranți spre Europa. Toată lumea încearcă să găsească o soluție și s-a ajuns la acest acord, care, după părerea mea, este încă foarte fragil. Încă trebuie să vedem nave care trec prin culoare deminate. Nu știu cum se va rezolva problema asigurărilor acestor nave. Toată lumea își dă seama de riscurile acestor operațiuni, în care, dacă te abați, din greșeală, într-o parte sau în alta, este catastrofal”, a subliniat Aurelian Dochia pentru WOWbiz.ro.