Ajutor de deces 2022. Iată tot ce trebuie să știi despre ajutorul de deces: cine poate beneficia de acesta, documentele necesare și valoarea acestuia.
Ajutorul de deces reprezintă o sumă din partea statului, destinată acoperirii costurilor pentru o înmormântare si poate fi o soluție limită atunci când cineva din familie a decedat.
Legislația prevede că, atunci când asiguratul sau pensionarul a decedat, cel care intră în posesia sumei de bani este soțul care a supraviețuit sau părintele, copilul, tutorele legal, etc. Dacă aceste persoane lipsesc, persoana care face dovada că a suportat cheltuielile de deces va beneficia de acest drept.
Ajutor de deces 2022. Cine poate beneficia de acesta și ce documente sunt necesare pentru obținere
[Sursa foto: Freepik]
În contextul în care își pierde viața un membru al familiei care nu este asigurat (sau un pensionar), cel care va primi ajutorul de deces este asiguratul sau pensionarul, care demonstrează că este rudă cu persoana în cauză.
Conform legii pensiilor 263/2010, membru al familiei înseamnă:
soțul/soția
copiii proprii
copiii adoptați, aflați în plasament familial și care au până în 18 ani (daca își vor continua studiile, pot beneficia de această sumă și atunci, dacă au până în 26 de ani)
copiii care nu pot munci din cauza unei incapacități
părinții și bunicii unuia dintre soți.
În situația în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiția prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă și data ivirii acesteia.
Ce valoare are ajutorul de deces
Cuantumul ajutorului de deces se stabileşte anual prin „Legea bugetului asigurărilor sociale de stat” şi nu poate fi mai mic decât valoarea câştigului salarial mediu brut.
6.095 lei pentru situația în care persoana decedată avea calitatea de asigurat sau de pensionar;
3.048 lei pentru situația în care persoana decedată NU avea calitatea de asigurat sau de pensionar.
Ajutor de deces 2022. Cine poate beneficia de acesta și ce documente sunt necesare pentru obținere
[Sursa foto: Freepik]
Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare de către:
casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului respectiv al unui membru de familie al acestuia;
instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia.
Ce documente sunt necesare pentru obținerea ajutorului de deces
Actele necesare acordării ajutorului de deces, după caz, sunt:
cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
certificat de deces (original şi copie);
act de identitate al solicitantului (original şi copie);
acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);
adeverinţă care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o formă de învăţământ organizată potrivit legii (original);
adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, după caz;
dovada că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaraţie pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces, dupa caz.
După efectuarea plăţii ajutorului de deces plătitorul de drepturi de asigurări sociale are obligaţia de a înscrie pe verso-ul certificatului de deces original menţiunea „ACHITAT”, data, semnătura şi ştampila.