
kanald.ro
Actualitate
Ministerul Educației a transmis, cu doar două săptămâni înainte de debutul noului an școlar, noi reguli privind numărul de copii la clasă.
Decizia vine după reorganizarea a 507 unități de învățământ și după creșterea normei didactice săptămânale de predare cu două ore, măsuri incluse în Legea fiscal-bugetară nr. 141/2025.
Ministrul Educației, Daniel David, a explicat că schimbările au la bază criterii raționale și repere internaționale:
„Deși înțelegem condițiile de criză, limitele minime și maxime ale claselor se pot stabili doar pe baza principiului raționalității, înțelegând prin acest lucru că nu ieșim din anumite repere europene/internaționale sau practici naționale recente”, a transmis oficialul.
Potrivit unor studii invocate de minister, dimensiunea clasei are un efect redus asupra performanței educaționale, calitatea profesorului și mediul de învățare fiind factori mai importanți, mai ales dincolo de pragul de 15 elevi.
Evoluția legislației arată diferențe semnificative între formulele aplicate în trecut și măsurile actuale:
Legea 1/2011 (forma inițială):
Legea 198/2023:
Legea 141/2025 (în vigoare):
Ca excepții, ministerul precizează că „limitele minime pot fi scăzute cu 2, iar cele maxime crescute cu cel mult 4, cu acordul inspectoratului școlar județean.
Citește și: Se modifică salariile profesorilor! Noile criterii în funcție de care vor fi plătite cadrele didactice
Oficialii susțin că majoritatea claselor nu vor fi afectate de noile limite, dar subliniază că măsurile vizează mai ales situațiile cu efective foarte reduse.
Statisticile arată că în anul școlar trecut au funcționat, la nivel național, inclusiv 12 clase cu 1 elev, 26 de clase cu 2 elevi și 107 clase cu 7 elevi, un model care va fi reorganizat începând cu toamna aceasta.
Citește și: Se schimbă criteriile pentru acordarea burselor de merit! Noile măsuri introduse de ministerul Educației
Ministerul estimează că aceste măsuri vor duce la o creștere a ponderii învățământului simultan de la 6% la 7,5%. Oficialii dau însă exemple europene pentru a arăta că România nu iese din tendințele internaționale: „Învățământul simultan poate fi regăsit și în Franța sau Irlanda, mai ales la ciclul primar, chiar în procente mai ridicate decât în România”, se arată în document.
În același timp, ministerul își propune două direcții: reducerea acestui tip de învățământ prin relocarea elevilor în școli cu clase standard sau, acolo unde nu este posibil, utilizarea unor metodologii moderne de predare pentru a asigura calitatea procesului educațional.
„Ministerul Educației și Cercetării va informa public asupra rezultatelor definitive pentru anul școlar 2025-2026, atunci când acestea vor fi disponibile în forma finală. Mulțumim tuturor profesorilor pentru implicarea în pregătirea anului școlar, în condițiile dificile ale crizei fiscal-bugetare”, se mai arată în comunicat.
Așadar, schimbările vizează în primul rând clasele cu efective mici, dar și posibilitatea de a depăși ușor numărul maxim de elevi prin derogări. Toamna aceasta, școlile din România vor intra într-o nouă etapă de reorganizare, chiar înainte de prima zi de cursuri.