kanald.ro
Exclusiv
Aveau sau nu voie ambulanțele românești să treacă granița în Serbia fără control și să intervină în cazul accidentului în care doi români și-au pierdut viața?! Care este protocolul: „Misiunea s-a terminat când ai ieșit din România” | EXCLUSIV
Accidentul din Serbia a stârnit numeroase controverse, după ce echipajele de salvare românești, chemate prin apel la 112 au fost oprite în vama de polițiștii de frontieră!
Accidentul cumplit din Serbia a îngrozit o țară întreagă. Un tată și fiica lui de 8 ani din Craiova și-au pierdut viața la 10 kilometri de granița cu România, când un șofer sârb a intrat pe contrasens și i-a lovit. Mama a alertat prin apel la 112 autoritățile române, iar două echipaje de la Serviciul de Ambulanță Mehedinți au pornit spre locul accidentului.
Autospeciale au trecut imediat de controlul de la frontieră de pe partea românească, însă unul dintre medicii care au fost chemați la locul accidentului a acuzat faptul că polițiștii de la Frontieră din partea sârbă i-au oprit timp de 28 de minute la graniță, minute despre spune că ar fi putut favoriza salvarea celor două victime
„La vama din Serbia, cele două ambulanțe nu au fost lăsate să treacă.
Jurnaliștii WOWbiz.ro au luat legătura cu avocatul Adrian Cuculis, iar acesta ne-a explicat cum stau, de fapt lucrurile în astfel de situații și dacă exista sau nu posibilitatea ca salvatorii să treacă granița în Serbia într-un timp mai scurt,
fără controale.Avocatul Adrian Cuculis
Ce protocoale există când autospecialele de salvare trebuie să treacă granița
Avocatul Adrian Cuculis atrage atenția în primul rând, asupra faptului că fiecare stat este suveran și își are propriile servicii de intervenție. În cazul în care am fi vorbit de spațiul european și mai ales despre Schengen, salvările românești ar fi putut trece fără probleme, însă Serbia nu este stat membru UE astfel că erau necesare controalele la graniță.
„Fiecare stat este suveran, fiecare stat are propriile limite interioare și propriile servicii de salvare și de intervenție. Nu mai vorbim despre faptul că ok, nu vorbim despre un stat care face parte din Uniunea Europeană și atunci este cu atât mai complicat.
Nu puteai să permiți, fără control, trecerea unei ambulanțe sau a unui serviciu de urgență în Serbia, în contextul în care repet, este graniță. Nu ai alte mijloace prin care să faci lucrul acesta. După cunoștințele mele, nu există niciun protocol la modul general. Dacă eram în Uniunea Europeană, în Schengen, nu interesa pe nimeni nimic și imediat puteai să treci.
Mașina familiei de români, după accidentul cumplit din Serbia
Deci acesta este un alt avantaj al Spațiului Schengen pe care îl observăm acum(...) Acum trebuie să punctăm și faptul că ar fi ajuns ambulanța acolo și i-ar fi put în ambulanță și să spunem că voiau să îi aducă în țară, ce se întâmpla cu identificarea persoanelor respective? Cine trece, cum trece și cine este în ambulanță?
Sunt niște limitări din punct de vedere legislativ, legal, transfrontalier pe care nu ai cum să le acoperi din simplul fapt că vorbim de Serviciul de Urgență”, a explicat avocatul Adrian Cuculis, în exclusivitate pentru WOWbiz.ro.
Ar fi fost sau nu posibil ca salvările să treacă granița fără controlul de frontieră
Totodată, avocatul Adrian Cuculis atrage atenția asupra faptului că problema și drama trăită de familia de români în Serbia ar trebui să ridice problema, în rândul autorităților, asupra posibilității realizărilor unor acorduri transfrontaliere cu privire la echipajele de intervenție.
„Treaba aceasta poate să ridice problematica la nivel transfrontalier cum avem 10 mile marine pe coasta Constanței, ar trebui să avem și 10 kilometri în interiorul frontierei, unde să poată să aibă acces Serviciul de Urgență în așa fel, în cât, în caz de urgență și prin dispecerat să putem să facem lucrul acesta, dar până am avea un asemenea proiect, nu avem deocamdată cum să încadrăm ce s-a întâmplat în Serbia și nu putem să găsim o culpă în rândul autorităților”, a explicat el.
În ceea ce privește posibilitatea ca cele două salvări din Mehedinți să poată trecere în Serbia mai repede și să intervină la accidentul petrecut la doar 10 kilometri de graniță, avocatul Adrian Cuculis spune că misiunea lor de salvare se încheia odată ce părăseau spațiul românesc, iar controalele erau necesare așa cum prevede legea.
„Nu este posibil ca echipajele să treacă granița fără control, chiar dacă sunt în misiune. Misiunea s-a terminat când ai ieși din România. Ai ajuns în altă frontieră de stat, misiunea ta s-a terminat! Este misiune coordonată la nivel transfrontalier, dar misiunea românească s-a încheiat”, a mai precizat avocatul Adrian Cuculis, în exclusivitate pentru WOWbiz.ro.
Familia implicată în accidentul din Serbia
La rândul său, Raed Araf, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență a reacționat cu privire la controversele apărute în spațiul public odată cu încercarea echipajelor românești de a ajunge la locul accidentului din Serbia. Acesta atrage atenția asupra faptului că intervențiile într-o altă țară se fac doar la solicitarea autorităților din statul respectiv.
„Nu toate statele au astfel de protocoale, iar acestea sunt activabile la solicitarea țării care are nevoie de sprijin. Practic, nu te poți duce de unul singur într-o țară doar pentru că ai fost sesizat. Este nevoie ca statul care solicită ajutorul să facă o cerere oficială.
Regula de bază este că intervențiile într-o altă țară se fac doar la solicitarea autorităților acelei țări. În unele situații, țara respectivă ar putea chiar să nu permită intrarea, deoarece actul medical trebuie să fie autorizat pe teritoriul lor. Aceste proceduri sunt reglementate, iar discuțiile nu se referă la ceea ce este corect sau uman, ci la respectarea regulamentelor existente”, a declarat Raed Arafat.
Ai informații care pot deveni o știre? Intră în contact cu reporterii noștri pe adresa de mail [email protected]!