
kanald.ro
Pâine, femei în costum tradițional
Diverse
Floriile pică pe data de 28 aprilie 2024. Află ce este bine să împarți în această zi, pentru sufletele celor adormiți.
„Intrarea Domnului în Ierusalim” sau „Floriile”, așa cum mai este numită sărbătoarea, reprezintă unul din Praznicele Împărătești ale Bisericii Ortodoxe, celebrat în fiecare an, în Duminica dinaintea Paștilor. Iată ce se dă de pomană în această zi din Postul Mare.
Potrivit scrierilor bisericii, „Floriile” reprezintă o sărbătoare importantă pentru creștini, notată în calendar cu cruce roșie. Este numită „Intrarea Domnului în Ierusalim” deoarece în această zi ne amintim de momentul în care Iisus a venit în orașul sfânt, călare pe un asin.
Se spune că la intrare în Ierusalim a fost întâmpinat de sute de credincioși, care așteptau să îl întâlnească pe Fiul lui Dumnezeu. Aceștia aruncau înaintea Sa frunze de palmier sau de smochin, simbol al biruinței, arătând astfel bucuria și recunoștința lor.
În fiecare an, de Florii, oamenii obișnuiesc să dea de pomană alimente, haine, încălțăminte, bani și alte obiecte. Chiar dacă Sâmbăta lui Lazăr este cu o zi înainte și se face pomenirea morților, credincioșii împart și de Florii, mai ales dacă cei decedați purtau nume de floare.
Intrarea Domnului în Ierusalim pică întotdeauna în Postul Paștelui, astfel că cei care aleg să postească nu au voie să consume produse de origine animală. De asemenea, în această zi, nu se împart alimente care conțin lactate, ouă și carne.
De Florii, oamenii dau de pomană fructe, legume, dulciuri de post, pâine, colaci, covrigi, mâncare gătită de post, dar și pește și preparate din pește și fructe de mare, deoarece este dezlegare în calendar.
Tot în această zi, gospodinele coc atâtea pâini de grâu câți membri are familia, cu forme și mărimi alese în funcție de vârstele acestora. Ulterior, pâinea se dă de pomană oamenilor sărmani, pentru a fi feriți de probleme.
În unele zone, după slujba de la biserică, gospodinele merg acasă și împart mâncare de post vecinilor și rudelor, împreună cu o cană de vin sau suc și un fir de trandafir sau de lalea din grădină.
Preoți, colivă și vin
Floriile reprezintă o sărbătoare foarte mare pentru creștinii ortodocși, cu o semnificație profundă. Deși suntem în perioada Postului Mare și urmează săptămâna patimilor, ziua de Florii este despre celebrarea Intrării Domnului în Ierusalim.
În această zi, oamenii respectă o serie de tradiții și obiceiuri, transmise din generație în generație, mai ales la sate.
Ca în fiecare an, credincioșii merg la biserică de Florii, îmbrăcați în haine de sărbătoare, pentru a participa la slujbă, dar și pentru rugăciune și nevoie de a fi mai aproape de Dumnezeu.
Conform tradiției, aceștia duc ramuri de salcie, simbolul frunzelor așezate în fața Mântuitorului la intrarea sa în Ierusalim.Crenguțele sunt sfințite de către preot, apoi toată lumea primește câteva, pe care le iau acasă și le așează la o icoană, la candelă, deasupra ușii sau chiar în adăposturile animalelor. În popor, salcia are puteri miraculoase, de a alunga spiritele rele, dar și de a păzi animalele și pământurile
În această zi, este bine să ne rugăm mai mult, să fim mai buni, mai iertători și să nu judecăm pe nimeni pentru ceea ce spune sau ceea ce face.
De asemenea, de Florii este bine să ne aducem aminte de cei decedați, să dăm ceva de pomană și să le aprindem o lumânare, pentru liniștea sufletelor.
Credincioși în biserică
Există foarte multe tradiții și obiceiuri legate de Florii. Potrivit tradiției, salcia pe care o ducem la biserică trebuie să aibă mugurii desfăcuți. În caz contrar, se pune în apă cu o zi înainte, pentru a grăbi procesul.
Cu mult timp în urmă, de Florii, părinții își loveau ușor cu ramurile de salcie copiii, spunând: „Bătaia salciei, să fii sănătos ca aceasta!”. De asemenea, salcia era pusă și în apa în care cei mici făceau baie.
Mugurii de salcie erau considerați vindecători. Se credea că cei care mâncau muguri de salcie, scăpau de friguri și de alte boli.
Cu salcie sfințită, înmuiată în agheasmă, erau stropite atât casele oamenilor, cât și încăperile unde stăteau animalele, pentru a fi ferite de lucrarea duhului necurat.
Surse: crestinortodox.ro, doxologia.ro