
In articol:
- Schema de compensare de 50 de bani, o gură de aer pentru români
- De la ce apar scumpirile la carburanți și ce impact au în rândul românilor
- Cererea pentru carburanți ar putea să scadă
- Prețul la benzină și motorină, afectat de importurile de petrol
Prețul benzinei și al motorinei înregistrează o nouă creștere, astfel că Guvernul ia în calcul o schemă de compensare de 50 de bani pe litru, ajutor ce s-a aplicat și în 2022. Noua măsură ar putea fi aplicată dacă prețul va ajunge la 9 lei.
Guvernul ar putea reintroduce schema de compensare de 50 de bani a prețului la carburant, în cazul în care prețul benzinei și al motorinei ar depăși 9 lei pe litru. Noua măsură de ajutor ar urma să fie valabilă pe o durată de trei luni.
În mod normal, ajutorul ar trebui să vină ca o gură de aer pentru români, însă economiștii sunt de părere că schema nu ar fi trebuit să fie scoasă din lista măsurilor de ajutor. În ultimele zile, prețul benzinei a crescut cu 3 bani la unul dintre cei mai mari furnizori din țară, după ce s-au înregistrat majorări repetate în ultimele 18 zile.
Pe de altă parte, economiștii sunt de părere că eliminarea acestei măsuri a fost pripită, iar în condițiile tuturor prețurilor actuale, autoritățile ar fi trebuit să mențină toate aceste măsuri.
Schema de compensare de 50 de bani, o gură de aer pentru români
În 2022, Guvernul a introdus schema de compensare de 50 de bani pe litru, aplicată în cazul carburanților.
Jurnaliștii WOWbiz.ro au discutat cu analistul economic Adrian Negrescu, iar el este de părere că măsura va fi reintrodusă cât de curând, ca urmare a scumpirilor înregistrate la pompă.
"Eliminarea facilității de 50 de bani a fost o măsură pripită, justificată probabil doar din prisma deficitului bugetar.
Cred că măsura va trebui reintrodusă cât de curând sau înlocuită cu o alta, din punctul meu de vedere, mult mai eficientă, dacă vrem cu adevărat să reducem inflația.
O scădere a taxării pe zona de carburanți (TVA, accize etc.), așa cum au făcut și alte țări, ar putea fi mult mai eficientă în lupta cu inflația.
Citeste si: Hemoroizi externi – cauze si metode de tratament
Nu cred însă că autoritățile vor lua o astfel de decizie, având în vedere faptul că, până la urmă, cu cât prețurile cresc, cu atât statul are mai mult de câștigat. În prezent, mai mult de jumătate din prețul benzinei și motorinei reprezintă taxe pe care le plătim statului", a mărturisit Adrian Negrescu, pentru WOWbiz.ro.
Benzină și motorină
De la ce apar scumpirile la carburanți și ce impact au în rândul românilor
Scumpirea carburanților vine ca un efect al epuizării stocurilor de petrol ieftin. Adrian Negrescu ne-a explicat ce presupune mai exact această creștere de preț și mai ales cum poate stopa statul fenomenul.
Pe de altă parte, el este de părere că statul român nu are un interes real pentru a menține prețul la carburanți sub control.
"Statul nu are niciun interes, în acest moment, să scadă prețurile carburanților.
Scumpirea carburanților are, printre cauze, epuizarea stocurilor de petrol ieftin, mai ales din Rusia, pe care benzinarii români le-au făcut în toamna anului trecut. Între timp, petrolul s-a scumpit, ajungând la 86 de dolari/baril, iar perspectivele nu arată deloc bine din prisma evoluției prețurilor.
Eliminarea compensării de 50 de bani pe litru a venit în cel mai prost moment, în condițiile în care petroliștii sunt nevoiți să cumpere pentru mai scump, urmare a embargoului la adresa importurilor din Rusia, iar OPEC, organizația producătorilor de petrol a început să reducă, treptat, producția pentru a determina creșterea prețurilor", a mai precizat Adrian Negrescu, pentru WOWbiz.ro.
Mașini pe autostradă
Citeste si: Calendar ortodox 5 iunie 2023. Sărbătoare importantă pentru credincioși- stirilekanald.ro
Cererea pentru carburanți ar putea să scadă
În cazul unei recesiuni la nivel mondial, cererea pentru carburanți ar putea să scadă. În acest contextul, statele s-ar putea să fie nevoite să reducă într-un fel sau altul prețul la carburanți. Totodată, urmează o perioadă cu o evoluție greu de prezis în ceea ce privește prețurile la carburanți.
"Piața petrolului e mai fluctuantă ca oricând. Pe de o parte sunt presiunile făcute de OPEC pentru a creşte prețul, pe de altă parte sunt temerile legate de efectele unei recesiuni mondiale care a urma să scadă cererea. Și mai e și efectul China. Dacă economia chineză va ieşi din zona de lock-down, urmare a eliminării restricțiilor COVID, cererea de petrol va creşte semnificativ, iar acest lucru se va vedea în cotațiile petrolului.
Altfel spus, ne așteaptă o perioadă cu o evoluție prea puțin predictibilă. O analiză făcută recent de S&P arăta că, dacă China își revine din punct de vedere economic și va cumpăra mai mult petrol, nu este exclus ca țițeiul să ajungă chiar și la 120 dolari/baril", a mai explicat Adrian Negrescu, pentru WOWbiz.ro.
Prețul la benzină și motorină, afectat de importurile de petrol
Prețul la benzină și motorină va fi puternic afectat și de faptul că urmează să intre în vigoare embargoul pentru importurile de petrol din Rusia. Începând cu data de 5 februarie, acesta va fi valabil pentru toate statele din UE.
"Dacă nu existau destule probleme în piața petrolului, embargoul la adresa petrolului rusesc vine să pună și mai multă presiune.
Din 5 februarie, restricțiile de import de petrol, de motorină, vor deveni totale în UE, iar asta ne va afecta semnificativ, pentru că noi aduceam peste 60% din necesar din Rusia. Benzinarii vor trebui să caute alte surse de aprovizionare bineînțeles la un preț mult mai mare. Iar asta va pune presiune pe prețul la pompă.
Nu este exclus, astfel, ca în săptămânile următoare să vedem carburanții din România peste nivelul de 8 lei pe litru", a mai adăugat el.
Ai un pont WOW? Daca deții mai multe informații despre acest subiect ne poți scrie la adresa [email protected]!