
kanald.ro
Exclusiv
Boicotul supermarketurilor i-ar afecta în mod direct pe procesatorii și producătorii români, o bună parte din produsele de pe rafturile magazinelor fiind și de la noi din țară, după cum atrage atenția analistul economic Aurelian Dochia.
Luni ar trebui să fie ziua în care are loc boicotul supermarketurilor. Mișcarea a fost lansat de Călin Georgescu, candidatul care a intrat în turul II la alegerile prezidențiale din 2024. Unul dintre motivele invocate pentru această mișcare ar fi faptul că marile lanțuri de magazine nu ar avea produse românești pe rafturi, însă datele și opiniile economiștilor sunt cu totul și cu totul altele.
Jurnaliștii WOWbiz.ro au dorit să afle ce impact poate avea boicotul supermarketurilor pentru producătorii români și dacă mișcarea lansată luni în țară de candidatul independent din 2024 le-ar aduce cu adevărat vreun avantaj producătorilor români așa că am luat legătura cu reputatul analist economic Aurelian Dochia, iar acesta
În primul rând, analistul economic Aurelian Dochia atrage atenția asupra faptului că boicotarea supermarketurilor este o mișcare mai mult politică, dincolo de mesajele de susținere a producătorilor români prezentate în spațiul public.
Acesta este de părere că oamenii nu se vor alinia inițiativei și mărturisește că inclusiv din ceea ce a văzut în spațiul public și în rândul consumatorilor, nu a existat o dorință atât de mare a cetățenilor de a boicota marile lanțuri de magazine, în cât să existe și o serie de efecte vizibile în încasările acestora.
„Eu cred că boicotul acesta este o acțiune în primul rând politică. Nu are nicio legătură cu economia și nicio justificare economică. Este o mișcare pur politică. Nu cred să fie un impact foarte mare asupra producătorilor, pentru că eu nu am văzut, cât m-am uitat în jur, nu am văzut o dorință a oamenilor chiar să nu se mai ducă să cumpere de la magazine, în ciuda mesajelor televizate pe care le vedem”, a explicat Aurelian Dochia, pentru WOWbiz.ro.
Totodată, în spațiul public s-au tras o serie de semnale de alarmă cu privire la boicotarea supermarketurilor și impactul pe care această mișcare l-ar avea, de fapt, asupra producătorilor români, având în vedere că o bună parte din produsele prezente pe rafturile magazinelor provin și din țara noastră.
Mai mult decât atât, în cazul în care s-ar ajunge la o boicotare în masă, există riscul ca întreg procesul de producție să fie afectat, iar din acesta fac parte și antreprenori români.
„În practică, eu nu cred că se va opri cineva să mai cumpere și să boicoteze magazinele, dar evident că dacă asta s-ar întâmpla pe o scară semnificativă, atunci și producătorii românii ar avea de suferit pentru că orice s-ar spune, lanțurile de distribuție sunt importante și pentru producătorii români.
Nu sunt așa cum se spune numai produse venit din străinătate. Nici vorbă! O bună parte dintre ele sunt produse venite din România și dacă s-ar simți vreun efect în materie de vânzări în aceste supermarketuri, atunci fără îndoială că tot lanțul de producție, până la producătorul primar, agricol, în câteva săptămâni toată lumea ar resimți efectele”, a mai explicat Aurelian Dochia, pentru WOWbiz.ro.
Mișcarea a fost una care a luat avânt și în alte țări din Europa, însă analistul economic este de părere că nu se va ajunge în punctul în care pe rafturile magazinelor să existe doar produse 100% românești.
„Eu cred că nu se va ajunge acolo. Totuși eu cred că nu este o mișcare de impact prea mare, deși nu este ceva neobișnuit. Sunt și alte țări din Europa în care au fost mișcări similare, cu mai mare sau mai mic succes, dar până la urmă nu știu dacă s-ar ajunge în situația în care tot ce înseamnă prezență străină în economia românească ar dispărea, nu știu dacă oamenii ar zice că este mai bine și că sunt mai mulțumiți pentru că eu am trăit într-o asemenea perioadă în care nu se găsea nimic, doar producție românească în magazine și în niciun caz nu era mai bine”, a mai precizat Aurelian Dochia, pentru WOWbiz.ro.
Ai informații care pot deveni o știre? Intră în contact cu reporterii noștri pe adresa de mail [email protected]!