Vezi cum poți beneficia de indemnizația de handicap în 2024. Documente necesare pentru solicitarea ajutorului de la stat.
Vezi cum poți obține indemnizația de handicap, în 2024. Iată care sunt actele necesare, care nu trebuie să lipsească din dosarul solicitantului.
Cum se obține indemnizația de handicap în 2024
Persoanele care doresc să obțină indemnizația de handicap, în 2024, trebuie să urmeze câțiva pași esențiali. Pentru a beneficia de acest ajutor din partea statului, solicitantul trebuie să depună un dosar cu mai multe documente, la sediul Asistenței Sociale, din localitatea în care locuiește.
Cererile pentru indemnizație sunt înregistrate la Registratura instituţiei şi apoi în Registrul de intrari al Serviciului Evaluare Complexă a Persoanei Adulte cu Handicap.
Programarea pentru evaluarea medico-psiho-vocaţională realizată de specialiştii Serviciului Evaluare Complexă a Persoanei Adulte cu Handicap, se face de către un angajat al serviciului într-un registru de programari, atunci când se depune dosarul.
Evaluarea se realizează în cadrul serviciului de către un asistent social, de către medic, psiholog, Psihopedagog. Persoanele care nu se pot deplasa vor fi evaluate la domiciliu, în urma deplasării specialiștilor.
Conform legii, în urma evaluării, Serviciul Evaluare Complexă Persoane Adulte cu Handicap înaintează dosarul cuprinzând propunerea de încadrare în grad de handicap, Comisiei de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap, care adoptă decizia privind încadrarea în grad de handicap şi/sau orientarea profesională și eliberează certificatul de încadrare în gradul de handicap.
Solicitantul revine pentru obținerea Certificatului de încadrare în grad de handicap cu 60 de zile înainte de data expirării valabilității certificatului anterior.
În prezent, indemnizația pentru adultul cu handicap grav este de 417 lei, iar pentru adultul cu handicap accentuat, 317 lei.
ADEVERINŢĂ DE SALARIAT- pentru salariaţi- în original; sau DECIZIE DE PENSIONARE (indiferent de tipul acesteia- de ex.: pensie limită de vârstă, pensie de urmaş, pensie de invaliditate cu specificarea datei de revizuire, etc. – după caz) şi ULTIMUL TALON DE PENSIE- pentru pensionari; sau ADEVERINŢĂ DE LA ADMINISTRAŢIA FINANŢELOR PUBLICE- pentru cei care nu realizează venituri- în original;
Documente medicale necesare evaluării complexe, realizată în conformitate cu criteriile medico-psihosociale emise prin Ordinul ministrului muncii, familiei și egalității de șanse și al ministrului sănătății publice nr.762/1.992/2007 cu modificările și completările ulterioare: Ordinul nr.982/692/2013, Ordinul nr.707/538/2014, Ordinul nr.131/90/2015, respective Ordinul nr. 874/2016.
Scrisoare medicală- TIP, completată de medicul de familie cu bolile aflate în evidenţă, pentru persoanele care depun dosarul pentru prima dată -în original; (anexă)
Scrisoare, referat sau certificat medical, de la medicul specialist, cu specificarea diagnosticului, a stadiului bolii şi a stării prezente de sănătate şi- după caz- data debutului bolii- în original;
Alte acte (ilete de ieșire din spital, Analize medicale, Copii fișe dispensarizare)- după caz, în funcție de specificul afecțiunii sau la solicitarea specialiştilor Serviciului Evaluare Complexă.
Persoană cu dizabilități, folosește laptopul cu ajutorul asistentei
[Sursa foto: Shutterstock]
Documente pentru pensia de invaliditate 2023
cerere pentru înscrierea la pensie de invaliditate;
carnetul de muncă (original şi copie);
carnetul de muncă pentru membrii CAP (original și copie);
carnetul de asigurări sociale pentru agricultori (original și copie);
alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă realizată;
actele de stare civilă: buletin de identitate sau carte de identitate, certificat de naştere şi de căsătorie, original şi copie;
livretul militar (original şi copie);
diploma de absolvire a învăţământului universitar (original şi copie) şi adeverinţa eliberată de instituţia de învăţământ superior din care să rezulte durata normală, perioada efectuării studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi;
dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
adeverinţă privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă, în original;
adeverinţă privind încadrarea activităţii în fostele grupe I şi/sau II de muncă, în condiţii deosebite și speciale, în original (anexa nr. 12, anexa nr. 13, anexa nr. 14 la norme), dacă este cazul;
procura specială pentru mandatar (original și copie);
acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, şi/sau al Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din Decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
alte acte întocmite potrivit prevederilor legale prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie (de ex. Certificatul de încadrare în grad de handicap);
decizia medicală asupra capacităţii de muncă (original);
adeverinţa din care să rezulte data încetării plăţii indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă/copia ultimului certificat de concediu medical sau, după caz, adeverinţă din care să rezulte data încetării calităţii de asigurat (original);
copie a formularului pentru înregistrarea accidentului de muncă (FIAM) sau copie a fişei de declarare a cazului de boală profesională BP2 pentru accident de muncă, respectiv boală profesională, unde este cazul.