
kanald.ro
Actualitate
Cezar Osiceanu le-a explicat jurnaliștilor WOWbiz.ro motivele care au stat în spatele misiunilor aviatice eșuate din Dobrogea, în care au murit opt militari.
Primul militar a căzut la datorie, miercuri seara, într-o misiune de patrulare cu un avion MiG-21. La scurt timp după ce acesta a dispărut de pe radar, un elicopter IAR 330-Puma, cu șapte militari la bord, s-a prăbușit și el în încercarea de a-l salva pe pilotul dispărut.
Căpitanul Costinel Iosif Niță, pilotul avionului MiG-21 care s-a prăbușit miercuri seara în apropierea localității Cogealac (jud. Constanța)
Căpitanul Costinel Iosif Niță, care a decolat cu avionul MiG-21 din Baza Mihail Kogălniceanu, avea 31 de ani și peste 570 de ore de zbor, dintre care aproape 420 pe aeronava cu care s-a și prăbușit la Cogealac, în județul Constanța. Acesta a zburat alături de un alt coleg, aflat tot într-un avion MiG-21, într-o misiune de patrulare, de rutină.
Când Căpitanul Niță a pierdut legătura cu turnul de controla, colegii săi, șapte la număr, au pornit de urgență misiunea de salvare cu un elicopter IAR 330-Puma.
„A fost o misiune de patrulare cu două avioane, deci e clar că aveau în sarcină și eventuale obiective pe mare. Se bănuiește că pilotul MiG-ului căzut s-ar fi catapultat înainte de prăbușirea avionului.
Decizia de catapultare se ia în cinci secunde! În acel moment, pilotul acționează un mecanism pentru care se antrenează. În 10, maximu 15 secunde, pilotul pleacă din cabină. Piloții trebuie admirație pentru că au un sistem psihologic prin care evită, în primul rând, să facă pagube civililor și, de multe ori, nu mai apucă să mai sară. Primul avion a căzut, celălalt s-a întors. Pentru orice situație de zbor normală trebuie să existe un back-up, un elicopter permanent gata de decolare, ca să meargă să salveze echipajul avionului.
Citeste si: Cine sunt cei 8 militari care au murit în accidentele aviatice din județul Constanța. Primele imagini cu ei
Avioanele MiG-21 sunt de producție sovietică și au intrat în serviciu în anii ’60.
România le are în dotare de peste 40 de ani și, chiar dacă le-a modernizat între 1997 și 2002, sunt la finalul ciclului lor de viață. Elicopterul care a pornit în misiunea de salvare, IAR 330-Puma, se bazează pe un desgin vechi din 1975. Acesta a fost și el modernizat în anii 2000, însă nu poate face față condițiilor meteo dificile.„Misiunile acestea de căutare și salvare se fac la joasă înălțime, așa că și comunicațiile radio nu sunt strălucite. Elicopterul a zburat într-o zonă cu înălțimi nesemnalizate. Există o limitare de înălțime care îi spune pilotului până unde poate zbura, dar este valabilă doar în aviația civilă. Jivrajul, sau înghețul care se depunde pe elicoptere în timpul zborului, se formează până la 10 grade Celsius în condiții de nebulozitate și ploaie. Deci nu trebuie să fie temperaturi cu minus. Avioanele MiG n-au nevoie de instalație de dejivrare, pentru că zboară cu viteză mare. La elicoptere este obligatoriu să aibă și se face dejivrare inclusiv la sol, înainte de decolare. Din cauza jivrajului, scade manevrabilitatea. Puma are dejivrare doar la motoare, nu și pe pale. O altă problemă ar fi putut fi elicea din spate, cea de direcție. Dacă pică aia, te învârți fără control. Încă o problemă ar fi motorul critic, cel mai important dintre cele două motoare ale elicopterului. Dacă acela pică și faci un viraj pe partea lui, te-ai dus”, a mai spus Cezar Osiceanu pentru WOWbiz.ro.