Circulă o nouă înșelătorie prin apeluri telefonice. Metoda prin care escrocii încearcă să îi păcălească pe români.
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC), Poliția Română și Asociația Română a Băncilor trag un semnal de alarmă în legătură cu o nouă escrocherie. De data aceasta este vorba despre apeluri telefonice false prin care infractorii se dau drept funcționari bancari. Aceștia utilizează nume false de telefon și un discurs prin care să păcălească oamenii.
O nouă metodă prin care românii riscă să fie înșelați
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC), Poliția Română și Asociația Română a Băncilor au transmis un comunicat de presă prin care atrag atenția asupra pericolelor la care se pot expune cetățenii.
Este vorba despre o nouă înșelătorie prin care atacatorii apelează diverse victime și se dau drept angajați ar unor bănci.
Mai exact, aceștia folosesc numere false de telefon pentru a-i induce în eroare pe apelanți. Tocmai de aceea, persoanele respective pot cădea cu ușurință în plasă și implicit, să creadă că vorbesc cu o bancă sau o instituție, când de fapt este vorba despre o escrocherie.
„În ultimele zile, este activă o campanie care se folosește de numele unor bănci pentru apeluri false (spoofed) în care atacatorii apelează potențiale victime și se prezintă drept angajați ai acestora. Spoofing-ul numărului de telefon este o tehnică de înșelăciune prin care un atacator își modifică numărul de telefon astfel încât să apară pe ecranul persoanei apelate un alt număr decât cel real.
Această metodă este utilizată pentru a induce în eroare victima, determinând-o să creadă că interlocutorul reprezintă o entitate legitimă, cum ar fi o bancă sau o altă instituție, fiind folosită pentru a obține informații personale sau bancare sensibile”, transmite DNSC, ARB și Poliția Română într-un comunicat comun, potrivit observatornews.ro.
Cum funcționează și cum se pot evita înșelătoriile?
Escrocii mizează tocmai pe faptul că oamenii realizează că este vorba despre o înșelătorie. Cum? Aceștia sunt sunați să li se comunice faptul că un credit a fost acceptat. Dat fiind faptul că persoana apelată știe că nu a făcut nicio cerere, începe să pună întrebări. Când spun că este vorba de o fraudă, escrocii cer date personale pentru a face verificări. Aici este momentul în care oamenii sunt păcăliți.
DNSC, ARB și Poliția Română spun cum pot fi evitate astfel de fraude:
Verificați întotdeauna sursa/autenticitatea apelurilor telefonice primite printr-un canal de comunicare oficial alternativ, înainte de a oferi orice informații personale.
Refuzați apelurile care vi se par suspecte, chiar dacă pretind că provin de la bănci sau alte autorități și apar numere de telefon ale acestora sau asemănătoare.
Nu furnizați date personale la telefon și nici date bancare! Băncile nu vor cere niciodată informații privind parole de acces la contul bancar și nici date de pe cardurile bancare. Nu răspundeți la astfel de solicitări și încheiați apelul imediat.
Nu discutați despre credite și bani la telefon. O bancă nu va apela niciodată telefonic utilizatorii pentru anula credite sau a le promite recuperarea unor sume de bani.
Raportați apelurile suspecte. Dacă primiți un apel care vi se pare dubios, informați imediat banca/instituția în numele căreia se pretinde că a fost efectuat apelul pentru a ajuta la identificarea rapidă a tentativelor de fraudă.
Notificați autoritățile dacă ați fost victima fraudelor. Dacă ați divulgat accidental date personale sau ale cardului, contactați imediat banca pentru a bloca accesul la conturi și raportați incidentul la Poliție și la Directoratul Național de Securitate Cibernetică.
Spuneți prietenilor și familiei despre atacurile care folosesc instrumente pentru a realiza apeluri spoofed. Astfel ajutați direct la conștientizarea noilor amenințări din mediul online și la reducerea numărului potențial de victime ale acestor atacuri. Contribuiți la răspândirea acestor avertizări prin detalii asupra discursului inedit și înșelător folosit de atacatori, pentru a reduce șansele ca astfel de tentative de fraudă să aibă succes.
Dacă v-ați divulgat datele cardului bancar, este important să contactați imediat banca pentru a bloca orice tranzacții neautorizate. În cazul în care constatați că ați suferit pierderi financiare ca urmare a unui incident de tip spoofing, depuneți o plângere oficială la Poliție fizic, sau online, trimițând un e-mail la adresa [email protected]. De asemenea, informați Directoratul Național de Securitate Cibernetică fie telefonic, la numărul 1911, fie prin e-mail la [email protected], pentru a contribui la prevenirea unor astfel de incidente în viitor.
Antonia, victima unei înșelătorii în mediul online! Modalitatea prin care escrocii încearcă să câștige bani, folosindu-i imaginea artistei: „Un fan adevărat”