
kanald.ro
Icoana Maicii Domnului
Diverse
Postul Sfintei Maria se mai numește și Postul Adormirii Maicii Domnului și este unul din cele mai ușoare posturi de peste an.
Postul Sfintei Maria precede sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului, care are loc în fiecare an la data de 15 august, zi declarată liberă de la stat.
Postul Sfintei Fecioare Maria este un post cu dată fixă. Începe în fiecare an pe 1 august și se încheie pe 14 august, în ajunul sărbătorii Adormirii Maicii Domnului.
Acest post este ușor de ținut, fiindcă se găsesc foarte multe fructe și legume, fiind vârf de sezon. De aceea, în Postul Adormirii Maicii Domnului, Biserica a îngăduit o singură zi cu dezlegare la pește, mai exact pe 6 august, atunci când în calendarul ortodox se face prăznuirea Schimbării Domnului la Față.
Pe lângă Postul Sfintei Maria, în Biserica Ortodoxă mai sunt încă trei perioade de post și anume: Postul Paștelui, Postul Crăciunului și Postul Sfinților Petru și Pavel.
Citește și: Unde se află moaștele Sfinților Constantin și Elena. Ce biserici și mănăstiri poartă hramul celor doi sfinți
Icoana Adormirii Maicii Domnului
Postul Adormirii Maicii Domnului este cunoscut în popor și sub denumirea de Postul Sfintei Marii sau Sântămăriei.
Acesta este un post care îi pregătește pe creștini pentru cele două mari praznice din luna august: Schimbarea la Față și Adormirea Maicii Domnului.
„Ne aflăm deja în acest Post închinat Sărbătorii Adormirii Maicii Domnului, e un post de o durată mai scurtă, ține doar două săptămâni, începe pe 1 august în fiecare an și se finalizează cu Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului, 15 august, după Sfânta și dumnezeiasca Liturghie. Este foarte adevărat, că uneori se poate prelungi acest post, așa cum a fost situația anului acestuia, fiindcă atunci când data de 1 august cade în ajunul sau în ajunul acestei date e miercuri sau vineri, automat, postul se mărește cu o zi, așa cum este și situația anului acestuia.
E o vreme a postului și în mod special închinat Adormirii Maicii Domnului, e o vreme de pregătire aparte, de ce, pentru, ca să putem înțelege mai bine rolul Maicii Domnului în viața noastră, a creștinilor și oamenilor, în general. E o vreme anume rânduită de Biserică pentru, ca să ne putem apropia mai mult de Dumnezeu, să ne putem apropia mai mult de Maica Domnului și să înțelegem rostul nostru pe acest pământ pentru că pregătirea aceasta presupune un efort aparte, nu-i un efort greu, aș zice eu că este chiar o vreme frumoasă, o vreme de bucurie duhovniceasca aș numi vremea postului închinat Adormirii Maicii Domnului, fiindcă timpul, acesta
Postul Sfintei Marii este un post care se ține ușor, fiindcă este vara și oricum tindem să nu consumăm carne sau alimente sățioase.
În Postul Adormirii Maicii Domnului, care mai este numit şi "Postul Sântămăriei", se pot consuma multe fructe şi legume de sezon, din care puteţi prepara mâncăruri delicioase de post.
Totodată, în Postul Sf. Maria puteţi pregăti preparate din linte, fasole, orez, mazăre, varză, cartofi sau ciuperci și soia.
Puteţi avea şi gustări pe bază de fructe: mere, caise, prune, nectarine, banane, citrice, piersici sau pepene, smochine, curmale și alte fructe confiate.
Pe 6 august, deși e zi de post se dă dezlegare la peşte, aşa că puteţi prepara bucate consistente pe bază de peşte.
Citește și: Rugăciunea Sfântului Ioan Botezătorul. Se citește pentru pace și binecuvântare în casă
Icoana Maicii Domnului
Tropar la Praznicul Adormirii Maicii Domnului, glasul 1:
Întru naştere Fecioria ai păzit, întru Adormire lumea nu ai părăsit, de Dumnezeu Născătoare; mutatu-te-ai la Viaţă, fiind Maica Vieţii şi cu rugăciunile tale, izbăveşti din moarte sufletele noastre.
Cântarea 1, glasul 1.
Irmosul:
Cea Împodobită cu Dumnezeiasca Slavă, Sfinţita şi Lăudata pomenirea ta, Fecioară, pe toţi credincioşii la veselie i-a adunat; şi începând Mariam, cu timpane şi cu hore, cântă Unuia-Născut al tău, căci cu Slavă S-a preaslăvit.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Petrecut-au cetele celor fără trup în Sion Dumnezeiescul tău trup cel ce mergea la cer. Şi fără de veste adunându-se mulţimea Apostolilor de la margini, a stat îndată înaintea ta Născătoare de Dumnezeu, cu aceia, Preacurată Fecioară, Cinstită pomenirea ta prăznuim.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Răsplătiri de biruinţă ai luat asupra firii, Curată, pe Dumnezeu născând. Însă, urmând Făcătorului şi Fiului tău, mai presus de fire te-ai supus Legilor firii. Pentru aceasta, după ce ai murit, ai înviat, cu Fiul tău în veci vieţuind.
Cântarea a 3-a.
Irmosul:
Cel Ce eşti Făcător şi Cuprinzător a toate, Înţelepciunea şi Puterea lui Dumnezeu, Hristoase, Neclintită şi Nemişcată, întăreşte Biserica, Cel Ce Însuţi eşti Sfânt şi întru Sfinţi Te odihneşti.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Pe tine, femeie moartă, însă mai prsus de fire şi Maică a lui Dumnezeu, văzându-te măriţii Apostoli, Ceea ce eşti cu totul fără prihană, cu frică te-au atins cu mâinile pe tine, cea Strălucită cu Mărire, ca pe o Sălăşluire în care Dumnezeu a locuit văzându-te.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Apucat-a înainte judecata lui Dumnezeu aducând tăierea mâinilor batjocoritoare ale celui îndrăzneţ, păzind în Slava Dumnezeirii Cinstea Sicriului celui Însufleţit, în care Cuvântul trup S-a făcut.
Cântarea a 4-a.
Irmosul:
Graiurile proorocilor şi preînchipuirile au proorocit Întruparea Ta cea din Fecioară, Hristoase. Lumina Strălucirii Tale întru lumina neamurilor va ieşi şi va striga Ţie adâncul cu veselie: Slavă Puterii Tale, Iubitorule de oameni.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Vedeţi, popoare şi vă miraţi că, Muntele cel Sfânt şi preavădit al lui Dumnezeu, la Locaşurile cele Cereşti de sus se ridică; Cerul cel pământesc în Locaşul cel Ceresc şi Nestricăcios se sălăşluieşte.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
La viaţa cea pururea veşnică şi mai bună, moartea ta a fost trecere, Curată, din cea vremelnică, la cea Dumnezeiască cu adevărat şi netrecătoare mutându-te, Preacurată, vezi întru veselie pe Fiul şi Domnul tău.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Ridicatu-s-au porţile cereşti, îngerii au lăudat şi a primit Hristos Vistieria Fecioriei Maicii Sale. Heruvimii te-au ridicat cu veselie şi Serafimii te slăvesc, bucurându-se.
Cântarea a 5-a.
Irmosul:
Dumnezeiasca şi nespusa frumuseţe a bunătăţilor Tale, Hristoase, voi spune: că din veşnica Slavă Strălucire împreună Vecuitoare şi Ipostatnică luând, din pântecele Fecioresc Întrupându-Te, celor din întuneric şi din umbră le-ai Răsărit ca un Soare.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Ca pe nor adunarea Apostolilor, Fecioară, fiind purtată, s-a adunat în Sion de la margini, ca să slujească ţie, Norului celui Uşor, din care Dumnezeu Cel Preaînalt, celor din întuneric şi din umbră, le-a Răsărit Soare al dreptăţii.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Limbile cele de Dumnezeu primite, ale trâmbiţelor Dumnezeieştilor bărbaţi, cu glas bine răsunător, Născătoarei de Dumnezeu au strigat cântare de petrecere, cu Duhul glăsuind: Bucură-te, Izvorul cel Nestricat al Întrupării lui Dumnezeu celei de viaţă Începătoare şi izbăvirea tuturor.
Cântarea a 6-a.
Irmosul:
Focul cel dinăuntru al chitului născut în luciul mării a fost închipuire a îngropării Tale celei de trei zile, al căreia prooroc Iona s-a arătat. Că, fiind izbăvit precum s-a şi spus mai înainte, nevătămat striga: jertfi-voi Ţie cu glas de laudă, Doamne.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Datu-ţi-a ţie cele mai presus de fire Împăratul, Dumnezeul tuturor; că, precum în naştere Fecioară te-a păzit, aşa şi în groapă trupul ţi-a ferit fără stricăciune; şi împreună te-a Preamărit în Dumnezeiasca mutare, Cinste ţie, Maicii, ca un Fiu dăruindu-ţi.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Cu adevărat pe tine ca pe o Făclie Luminoasă a Focului Celui fără materie; ca pe o Cădelniţă de aur a Cărbunelui Celui Dumnezeiesc; ca pe o Năstrapă şi Toiag şi tablă de piatră de Dumnezeu Scrisă; ca pe un Sicriu Sfânt şi ca pe o Masă a Pâinii Vieţii, în Sfânta Sfintelor te-a sălăşluit, Fecioară, Cel Născut al tău.
CONDAC, glasul al 2-lea:
Pe Născătoarea de Dumnezeu, Ceea ce este în rugăciuni Neadormită şi Folosinţă, Nădejdea cea Neschimbată, mormântul şi moartea nu au ţinut-o. Căci, ca pe Maica Vieţii, la viaţă a mutat-o Cel Ce S-a sălăşluit în pântecele ei cel pururea Fecioresc.
Cântarea a 7-a.
Irmosul:
Mâniei celei fără de ruşine şi focului, Dumnezeiasca dragoste împotrivindu-se, focul adică l-a răcorit, iar de mânie şi-a râs; prin Vioara cea Cuvântătoare şi de Dumnezeu Însufleţită, care cu cele trei cântări ale sfinţilor, împotriva organelor de cântare ale păgânilor, în mijlocul văpăii, a răsunat: Preaslăvite Dumnezeul părinţilor şi al nostru, bine eşti cuvântat.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Tablele cele de Dumnezeu lucrate şi scrise cu Dumnezeiescul Duh, Moise cu mânie le-a sfărâmat; iar Stăpânul Aceluia păzind Nevătămată pe Ceea ce L-a născut, în Locaşurile Cereşti acum a aşezat-o. Cu aceia săltând, grăim lui Hristos: Preaslăvite Dumnezeul părinţilor şi al nostru, bine eşti cuvântat.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
În bine Slăvită şi Aleasa zi a mutării Curatei Fecioare, cu mâini iscusite să cântăm în chimvale şi în lăuta inimii şi cu buze curate să dăm glas gândului înalt în trâmbiţă şi să grăim: Preaslăvite Dumnezeul părinţilor şi al nostru, bine eşti cuvântat.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Poporule, cel de Dumnezeu înţelepţit, adună-te; că Locaşul Dumnezeieştii Slave din Sion se mută la Locaşul Ceresc. Acolo este glasul cel curat al celor ce prăznuiesc, glasul bucuriei celei negrăite al celor ce cântă lui Hristos întru veselie: Preaslăvite Dumnezeul părinţilor şi al nostru, bine eşti cuvântat.
Cântarea a 8-a.
Irmosul:
Îngerul lui Dumnezeu Cel Preaputernic a arătat tinerilor văpaia, răcorind pe cuvioşi, iar pe cei necredincioşi arzând; şi pe Născătoarea de Dumnezeu a făcut-o Izvor de Viaţă Începător, stricare a morţii şi viaţă izvorând celor ce cântă: pe Făcătorul Singur să-L lăudăm cei mântuiţi şi să-L preaînălţăm întru toţi vecii.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Cu cuvinte au urmat Dumnezeiescul Sicriu celui de Sfinţenie, toată mulţimea cuvântătorilor de Dumnezeu în Sion, strigând: unde te duci acum cortul Dumnezeului Celui Viu? Nu înceta privind la cei ce cântă cu credinţă: pe Făcătorul Singur să-L lăudăm cei mântuiţi şi să-L preaînălţăm în veci.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Înălţându-ţi mâinile cu care ai îmbrăţişat pe Dumnezeu trupeşte, Ceea ce eşti cu totul fără prihană, ai zis cu îndrăzneală ca o Maică către Cel pe Care L-ai născut: pe cei pe care mi i-ai dat mie în veci îi păzeşte, că strigă către Tine: pe Făcătorul Singur să-L lăudăm cei mântuiţi şi să-L preaînălţăm în veci.
La Cântarea a 9-a.
Stih: Neamurile toate te fericesc pe tine, Singura de Dumnezeu Născătoare.
Se biruiesc hotarele firii întru tine, Curată Fecioară, că naşterea fecioreşte şi moartea arvuneşte viaţă. Ceea ce eşti după naştere Fecioară şi după moarte vie, izbăveşti pururea Născătoare de Dumnezeu, moştenirea ta.
Stih: Neamurile toate te fericesc pe tine, Singura de Dumnezeu Născătoare.
Spăimântatu-s-au puterile îngereşti, văzând în Sion pe Stăpânul lor, luând pe mâini suflet de femeie. Căci, către Ceea ce L-a născut întru curăţie, El ca un Fiu a strigat: vino, Curată şi cu Fiul şi Dumnezeul tău, împreună te preaslăveşte.
Stih: Neamurile toate te fericesc pe tine, Sin gura de Dumnezeu Născătoare.
Aşezat-a ceata Apostolilor trupul tău cel de Dumnezeu primitor, cu frică văzându-l şi cu glas mare vestind. Şi în Cereştile Cămări, la Fiul tău, mergând, izbăveşti pururea, Fecioară, moştenirea ta.
Sursa: doxologia.ro