
kanald.ro
Exclusiv
Va crește prețul rovinietei! Măsura face parte din noul pachet de austeritate anunțat de Guvernul Bolojan, care caută bani urgent pentru a acoperi un deficit bugetar uriaș.
Însă în loc să vină cu soluții sustenabile, Executivul lovește unde doare mai puțin:în buzunarul fiecărui șofer, fără explicații clare despre cum vor fi folosiți acești bani.
Într-un interviu acordat în exclusivitate, economistul Adrian Negrescu critică raționamentul din spatele acestei măsuri.
„Rovinieta este o taxă fixă plătită de toți șoferii din România.
Deși oficialii susțin că prin această majorare ne apropiem de „media europeană”, realitatea este că România nu are drumuri europene. Autostrăzile sunt puține, șoselele pline de gropi, iar multe zone rurale rămân complet izolate. Cu toate acestea, rovinieta urcă semnificativ ca preț, în unele cazuri chiar și la peste 200 de lei pe an pentru autoturismele personale.
„Rovinieta este un element în care, într-adevăr, statul demult se gândea să genereze o creștere de tarife. Nu a făcut-o din prisma calendarului electoral. Iată că acum o dublează practic ca valoare.”
Cu alte cuvinte, măsura era deja pe masă, dar a fost amânată pentru că „nu dădea bine” înainte de alegeri.
Acum, cu majoritatea politică asigurată, Guvernul a apăsat pe accelerator.Argumentul guvernanților este simplu: rovinieta din România era ieftină, comparativ cu alte state europene. Dar cum rămâne cu salariile și infrastructura? Acolo suntem tot la coada Europei.
„Ajungem într-adevăr la media europeană, dar asta nu înseamnă că această rovinietă ține cont de puterea de cumpărare din România și mai ales de starea sistemului de străzi și autostrăzi din țara noastră.”
Din nou, se face comparația cu țări unde există zeci de mii de kilometri de autostradă, unde rețeaua rutieră este întreținută constant, iar accidentele sunt mai rare. România, în schimb, taxează ca-n vest, dar livrează ca-n estul sălbatic.
În mod normal, rovinieta ar trebui să acopere costurile de întreținere și modernizare a infrastructurii rutiere. Asta, cel puțin în teorie. Dar în România, destinația banilor rămâne neclară.
„Pare că nu există o legătură directă între performanța din sectorul rutier și taxa asta care crește semnificativ și nu știm exact pe ce se vor duce banii. Ar trebui să se ducă pe construcția de drumuri, dar probabil vor alimenta deficitul bugetar.”
Cu alte cuvinte, în loc să se transforme în asfalt proaspăt sau centuri ocolitoare, banii ar putea ajunge într-o groapă mult mai adâncă – cea a deficitului bugetar.
Rovinieta mai scumpă e încă o dovadă că, în România, taxele cresc indiferent de calitatea serviciilor oferite în schimb. Șoferii vor plăti mai mult ca niciodată, în timp ce își rup mașinile pe aceleași drumuri nemarcate și pline de gropi, mai spune economistul.