Prima călătorie cu metroul în România! Proiectul metroului bucureștean datează din 1908 și aparține inginerului Dimitrie Leonida

În decembrie 1979 era dată în folosință prima magistrală de metrou. Linia avea doar 8,63 km și avea 6 stații.

Distribuie pe:

Autor: Petru Luca

În decembrie 1979, era data în folosință prima magistrală de metrou din București. Linia avea doar 8,63 km și avea 6 stații. În prezent, lungimea rețelei ajunge la aproape 80 kilometri de cale ferată subterană și are în exploatare 54 de trenuri care acoperă un număr de 52 stații de metrou operationale (4 magistrale). 

Istoria metroului începe în anul 1908, cand Dimitrie Leonida își alegea ca temă a diplomei sale de licență proiectul construcției unui metrou în București. Primele tentative de a construi un metrou în București datează din anii 1909-1910, cand se ţineau negocieri cu firma Siemens & Halske⁠ referitoare la construirea liniilor de tramvai din oraș. Inginerii Elie Radu și Dimitrie Leonida, pe atunci membri ai Consiliului Tehnic al Bucureştiului, propuneau construirea metroului, deoarece sumele cerute de firma belgiană pentru liniile de tramvai erau foarte mari și ar fi putut acoperi costurile metroului, notează historia.ro. 

Propunerea a fost reluată în jurul anilor 1929 si 1930 în cadrul comisiei conduse de arhitectul Duiliu Marcu ce discuta „Planul de sistematizare a Capitalei” dar soluția nu a fost reținută în cadrul documentului final deoarece se considera că Bucureștiul putea fi încă acoperit de transportul în comun de suprafață. La începutul anilor 1940 s-a pus din nou problema construirii metroului. Se prevedea construirea a 3 linii, între Hipodrom și Piața Unirii, de la Gara București Est până la Șoseaua Academiei și între Gara de Nord și Piața Victoriei însă izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial a oprit și această inițiativă.

În anul 1971 s-a ajuns la concluzia că unica soluție potrivită pentru acea perioada ar fi construirea unei rețele de trenuri subterane iar în 1975 s-au declanșat efectiv lucrările de construcție. Metroul S.A. este compania care a construit metroul și care se ocupă de dezvoltarea rețelei.Toate trenurile au fost fabricate în România, nefiind făcute după modelul sovietic, folosit în celelalte state ale blocului estic. Staţiile aveau ca şi culori predominante alb, gri și portocaliu.

Prima linie, M1, a fost dată în folosință pe 16 noiembrie 1979 dar a fost inaugurată doar o lună mai târziu, pe 19 decembrie 1979. Lungimea liniei era de 8,63 km și avea 6 stații. 

Conform mai multor surse, stațiile metroului din București au fost concepute de diferiți arhitecți: Manuela Antip, Gheorghe Beznilă, Adriana Bunu, Dan Costinescu, Viorica Curea, Lia Dima (Piața Victoriei), Geta Gabrea, Ion Marineci, Clement Moldoveanu, Victoria Navrescu Radu (Piața Universității), Alin Negoescu, Ioan Novițchi, Alexandru Panaitescu, Ileana Papina, Doina Patra, Ion Podocea, Bogdan Popovici, Cătălin Stanciu, potrivit historia.ro. 

 

 

 

Galerie foto  Urmatorul articol
Clipul zilei pe WOWBIZ.RO:
Setari de confidentialitate