Statul vine cu noi reguli privind campania electorală.
Astăzi, Guvernul a stabilit data alegerilor prezidențiale, astfel încât în data de 4 mai 2025 românii vor vota pentru primul tur. Ulterior, al doilea tur va fi organizat în data de 18 mai. Având în vedere situația petrecută la alegerile din luna noiembrie, statul a venit cu noi reguli privind campania electorală desfășurată în mediul online.
Rețelele de socializare ar putea primi amenzi foarte mari
Ceea ce s-a întâmplat în primul tur al alegerilor i-a luat prin surprindere pe mulți români.
Tocmai de aceea, pentru alegerile din 2025, statul a venit cu noi reguli prin care să descurajeze promovarea candidaților prin intermediul social media. Mai precis, reţelele de socializare ar putea fi amendate cu până la 5% din cifra de afaceri dacă nu vor elimina conţinutul care manipulează şi dezinformează alegătorii.
De precizat este faptul că ordonanţa de urgenţă adoptată azi de Guvern prevedere reguli clar, iar premierul Marcel Ciolacu a precizat că platformele riscă amenzi de miliarde de euro, dacă vor favoriza anumiți candidați la alegerile prezidențiale din România care vor avea loc în luna mai.
Tocmai de aceea, Birou Electoral Central ar urma să analizeze şi implicit, să soluţioneze toate plângerile în legătură cu mesajele electorale postate de partide sau de candidaţi independenţi în timpul campanie.
Ulterior, deciziile vor fi trimise către AEP care trebuie să trimită aceste decizii către marile reţele de socializare. Mai mult decât atât, potrivit Ordonanței, platformele vor avea doar 5 ore la dispoziţie pentru a elimina conţinutul ilegal. Dacă nu vor face acest lucru, reţelele sociale riscă amenzi între 1% şi 5% din cifra de afaceri, ceea ce aşa cum spune Marcel Ciolacu, în cazul unor mari giganţi precum TikTok, ar însemna amenzi de miliarde de euro.
Indiferent că vorbim despre partide sau candidați independenți, aceștia vor avea obligația să menționeze faptul că este vorba despre promovare electorală. De asemenea, în toate aceste mesaje de promovare trebuie să fie specificat cine este cel care a plătit, numele şi identitatea clară a sponsorului, indiferent că este o persoană fizică sau una juridică.