Economistul Aurelian Dochia a comentat pentru WOWbiz.ro posibilul scenariu în care prețurile la carburanți ar putea fi plafonate pentru următoarele 6 luni.
În situații de criză, legea Concurenței prevede faptul că prețurile la pompă pot fi plafonate pentru o jumătate de an, perioadă care poate fi prelungită succesiv cu încă 3 luni, până la trecerea crizei. În Ungaria, prețurile au fost plafonate încă din toamna anului trecut și, ulterior, a fost limitată doar pentru mașinile înamtriculate în țara vecină.
Viktor Orban, Prim-ministrul Ungariei: „Dacă există pace, atunci putem elimina măsurile mai rapid.”
Ungaria a plafonat prețurile la benzină și motorină la echivalentul a 6,33 lei pe litru și a modificat leigslația recent, ca să poată beneficia doar cei cu mașinile înmatriculate acolo. Politica aceasta, alături de plafonarea prețurilor anumitor alimente, i-a ajutat pe cetățenii maghiari cu venituri mici să facă față mai ușor inflației, însă anumite companii ungurești sau multinaționale se plâng de faptul că astfel de măsuri descurajează competiția și le scad profiturile.
„Există o probabilitate ridicată ca războiul să se prelungească şi anul 2023 să fie de asemenea plin de incertitudini şi dificultăţi.
Omenirea suferă de pe urma războiului şi a consecinţelor sale economice. Fără măsurile de plafonare a preţurilor la benzină şi motorină la 480 forinţi (1,29 dolari) pe litru, preţurile pe piaţă ar fi fost de aproximativ 700 – 900 forinţi.(...) Totul depinde de război. Dacă există război, atunci există inflaţia provocată de război. Dacă există pace, atunci putem elimina măsurile mai rapid. Dacă există război, nu putem sau putem să o facem extrem de lent”, a declarat recent Viktor Orban.
Aurelian Dochia: „Până la urmă, plafonările pe termen lung duc la efecte negative în ceea ce privește disponibilitatea mărfurilor al căror preț este plafonat.”
Aurelian Dochia, economist și fost consultant al Băncii Mondiale
Dacă prețurile la carburanți ar urma să fie plafonate în România, propunerea trebuie să vină din partea Guvernului și trebuie, mai apoi, avizată de Consiliul Concurenței. Problema este dacă statul are sau nu un interes direct în acest sens, pentru că acciza reprezintă 39% din prețul benzinei, respectiv 36% din prețul motorinei, așa că plafonarea ar duce și la venituri mai mici la buget.
„Cred că propunerile de soluționare a creșterii prețurilor prin plafonări nu realizează și neajunsurile unor asemenea măsuri, pentru că plafonarea nu rămâne fără efecte.
Pe de o parte, efectele sunt negative și asupra bugetului de stat, pentru că știm că peste jumătate din prețul benzinei se duce, sub formă de taxe și impozite, la bugetul de stat. Până la urmă, plafonările pe termen lung duc la efecte negative în ceea ce privește disponibilitatea mărfurilor al căror preț este plafonat. România va fi obligată și ea să introducă o restricție pentru numerele de înmatriculare, dar ăsta este numai primul pas, pentru că, ulterior, toți cei care sunt angrenați în sistemul de producție, procesare și distribuție ai acestor combustibili vor suferi, la început, o reducere a profitului, dar pot să ajungă să sufere chiar pierderi.
(...) Există riscul să apară restricționări cantitative la distribuția de combustibili. Recunosc că este o măsură care, în perioade de criză, se practică peste tot. Nici Statele Unite nu scapă de aceste măsuri de resoluționare prin controlul prețurilor”, le-a explicat Aurelian Dochia jurnaliștilor WOWbiz.