Vezi cine se poate pensiona pe caz de boală în 2024. Aflăt totul despre pașii pe care trebuie să îi urmezi, dacă vrei să primești acești bani.
Află cine se poate încadra pentru pensie pe cap de boală. Vezi care sunt condițiile pentru a primi acești bani și ce acte sunt necesare pentru solicitarea venitului, în caz de invaliditate.
Lista bolilor pentru pensionare pe caz de boală
Pensia pentru invaliditate, denumită și pensie pe caz de boală, se acordă potrivit legii, anumitor persoane, care și-au pierdut din capacitatea de muncă din cauza accidentelor de muncă şi bolilor profesionale, conform legii, neoplaziilor, schizofreniei sau SIDA, precum și bolilor obişnuite şi accidentelor care nu au legătură cu munca.
De asemenea, elevii, ucenicii şi studentii care şi-au pierdut total sau cel puţin jumătate din capacitatea de muncă în urma accidentelor de muncă sau bolilor profesionale survenite în timpul şi din cauza practicii profesionale se pot încadra pentru o astfel de pensie.
Porivit Ministerului muncii, pensia pe caz de boală se acordă în funcție de:
GRADUL I- pierderea totală a capacităţii de muncă şi a capacităţii de autoservire (autoîngrijire, activităţi gospodăreşti, etc), necesitând asistenţă permanentă din partea unei alte persoane.
GRADUL II- pierderea totală a capacității de muncă, cu păstrarea capacității de autoservire (autoîngrijire, activități gospodărești etc.).
GRADUL III- pierderea a cel puțin jumătate din capacitatea de muncă, persoana putând să presteze o activitate profesională, corespunzătoare a cel puțin jumătate din timpul normal de muncă.
Stabilirea gradului de invaliditate se face în conformitate cu prevederile Hotărârii de Guvern nr. 155/2011 pentru aprobarea criteriilor şi normelor de diagnostic funcțional şi de evaluare a capacității de muncă.
Persoanele care se încadrează în gradul I de invaliditate au dreptul, în afara pensiei pe caz de boală, la o indemnizație pentru însoțitor, respectiv 80% din valoarea unui punct de pensie.
Persoanele care se încadrează într-unul dintre gradele de invaliditate stabilite prin lege, trebuie să urmeze câțiva pași simpli, pentru a primi pensie pe caz de boală.
În primul rând, persoanele care solicită expertiza medicală a capacităţii de muncă trebuie să depună o cerere la cabinetul de expertiză medicală din cadrul casei teritoriale de pensii competente, în funcţie de domiciliu.
Pe lângă cerere, este nevoie și de actul de identitate, documente medicale și o adeverință din partea angajatorului, care să conțină perioada concediului medical din ultimele 12- 24 luni.
După examinarea bolnavului şi analizarea documentaţiei medicale, medicul expert completează raportul de expertiză medicală şi emite decizia medicală asupra capacităţii de muncă.
Decizia medicală poate fi contestată, în termen de 30 de zile de la comunicare, la Comisia Medicală de Contestaţii.
În cazul în care invaliditatea a intervenit ca urmare a unui accident de muncă, a unei boli profesionale, a tuberculozei, neoplaziilor, SIDA sau în timpul şi din cauza îndeplinirii obligațiilor militare, asiguratul poate beneficia de pensie de invaliditate indiferent de stagiul de cotizare.
cerere pentru înscrierea la pensie de invaliditate;
carnetul de muncă;
carnetul de muncă pentru membrii CAP;
carnetul de asigurări sociale pentru agricultori;
alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă realizată;
actele de stare civilă: buletin de identitate sau carte de identitate, certificat de naştere şi de căsătorie, original;
livretul militar (original);
diploma de absolvire a învăţământului universitar şi adeverinţa eliberată de instituţia de învăţământ superior din care să rezulte durata normală, perioada efectuării studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi;
dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
adeverinţă privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă, în original;
adeverinţă privind încadrarea activităţii în fostele grupe I şi/sau II de muncă, în condiţii deosebite și speciale, în original (anexa nr. 12, anexa nr. 13, anexa nr. 14 la norme), dacă este cazul;
procura specială pentru mandatar;
acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, şi/sau al Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din Decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
alte acte întocmite potrivit prevederilor legale prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie (de ex. Certificatul de încadrare în grad de handicap);
decizia medicală asupra capacităţii de muncă (original);
Adeverința din care să rezulte data încetării plăţii indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă/copia ultimului certificat de concediu medical sau, după caz, adeverinţă din care să rezulte data încetării calităţii de asigurat (original);
copie a formularului pentru înregistrarea accidentului de muncă (FIAM) sau copie a fişei de declarare a cazului de boală profesională BP2 pentru accident de muncă, respectiv boală profesională, unde este cazul.