
kanald.ro
Diverse
În țara noastră, șoferii au nevoie de două seturi de anvelope – pentru vară și pentru iarnă.
Întreținerea corectă a acestora poate asigura performanțe de lungă durată pe carosabil. Asta înseamnă înlocuirea lor la timp, în funcție de gradul de uzură și de anotimp. Află din acest articol care sunt diferențele și cum se aleg anvelopele în funcție de starea drumului pe care se circulă cu mașina.
Chiar și cele mai bune anvelope trebuie schimbate, pentru că mașina trebuie echipată în funcție de sezon. Anvelopele de vară sunt diferite de cele de iarnă, ele se folosesc în sezonul pentru care sunt fabricate, pentru că așa se pot preveni derapajele și accidentele pe drum umed, înghețat sau cu polei.
Anvelopele de vară sunt special create pentru anotimpul cald, ele asigură performanță vara.
· Asigură o aderență bună la drum uscat, când temperaturile sunt ridicate.
· Au modelul benzii de rulare diferit de cel al anvelopelor de iarnă.
· Pentru un condus lent sunt indicate anvelopele de vară cu model simetric.
· Pentru condus cu viteză, se folosesc mai mult anvelopele cu model asimetric, care oferă stabilitate și pe carosabil uscat și pe carosabil umed.
· Pentru un condus pe zone unde carosabilul este mereu umed, sunt indicate anvelopele cu rezistență mare la acvaplanare, cum sunt modelele direcționale.
· Dacă sunt mai rigide, au rezistență mai mare la uzură.
· Au o influență asupra distanței de frânare.
Nu circulați cu anvelope de iarnă în anotimpul de vară, pentru că astfel ele se vor uza mai repede, iar consumul de combustibil va fi mai mare.
Anvelopele de iarnă sunt special concepute spre a fi utilizate în anotimpul rece, ele oferă siguranță la drum. Șoferii știu deja acest lucru, deci pentru ei schimbarea anvelopelor (atunci când temperaturile scad sub 7°C) nu este nicidecum un moft, ci o decizie foarte bună.
· Prezintă mici caneluri sau lamele care ajută la dispersia apei și prevenirea fenomenului de acvaplanare pe carosabil.
· Prezintă niște canale adânci la blocurile benzii de rulare, care pot permite acumularea de noroi.
· Dacă în cavitățile benzii de rulare pătrunde zăpada, aceasta chiar dacă este presată întărește aderența și menține tracțiunea adecvată a mașinii pe carosabilul înzăpezit sau înghețat.
· Au mai mult cauciuc natural, ceea ce crește flexibilitatea lor la temperaturi scăzute. Dacă ele devin mai moi, se va îmbunătăți aderența și manevrabilitatea pe suprafața drumului.
· Costul depinde de marcă, de dimensiunea și compoziția lor.
Utilizarea anvelopelor adecvate în condiții de iarnă este obligatorie. Ele sunt produse în diverse modele, concepute nu doar pentru drum acoperit cu gheață și zăpadă, ci și pentru temperaturi scăzute.
Alegerea anvelopelor se face în funcție de starea drumului, iar investiția merită cu siguranță pentru că este vorba despre siguranța la drum. Pentru a lua cea mai bună decizie, trebuie ținut cont de tipul drumului pe care se circulă – poate fi drum de munte, de deal, forestier, cu nisip, cu pietriș, nămol sau zăpadă.
Pentru drumurile cu noroi sunt bune anvelopele Mud. Pentru teren accidentat sunt indicate anvelopele speciale, all-terrain. În anotimpul de iarnă, se poate echipa mașina cu anvelope speciale de iarnă, sau All-Season. Cauciucul anvelopelor de iarnă oferă o aderență mai bună la carosabil, o tracțiune adecvată și o frânare mai sigură.
Conform legii, șoferii sunt obligați să folosească la mașini anvelope de iarnă, dacă circulă pe drumurile publice care sunt acoperite cu gheață, polei sau zăpadă. În caz contrat vor fi amendați, vor fi sancționați cu 9-20 puncte amendă și vor risca și reținerea certificatului de înmatriculare al mașinii.