kanald.ro
Actualitate
Introducerea impozitului progresiv pe venit, în locul cotei unice, revine în discuție în România. Care este diferenta si ce trebuie sa stie romanii. Explicații de la specialiști: "Ar însemna creșterea taxelor pentru cei care muncesc mai mult sau câștigă m
Impozitul progresiv pe venit revine în discuție în România ca alternativă la actuala cotă unică de 10% pe venit. Unii susțin că acest sistem ar aduce mai multă echitate fiscală, iar alții sunt îngrijorați că ar putea duce la o povară fiscală mai mare pentru contribuabili.
Care este diferența între cele două tipuri de impozitare și ce efecte ar avea reintroducerea impozitului progresiv?
Ce este impozitul progresiv?
Impozitul progresiv este un sistem în care cota de impozit crește pe măsură ce venitul contribuabilului crește. Spre exemplu, persoanele care câștigă sume mai mari vor plăti un procent mai mare din venitul lor față de cei cu venituri mai mici. Acest sistem este văzut de mulți ca o modalitate de a reduce inegalitățile economice, prin redistribuirea resurselor, oferind astfel mai mult sprijin celor cu venituri mici.
În contrast, România aplică în prezent cota unică de impozitare, un sistem simplu în care toți contribuabilii plătesc 10% din venitul lor, indiferent de suma câștigată. Acest sistem este considerat a fi favorabil antreprenoriatului și stimulator pentru investiții, întrucât nu face diferențieri în funcție de venitul obținut.
Istoria impozitului progresiv în România
România a avut un sistem de impozit progresiv până la sfârșitul anului 2004, când, la 1 ianuarie 2005, guvernul condus de Călin Popescu-Tăriceanu a introdus cota unică de impozitare de 16%. Aceasta a fost o schimbare semnificativă, ce a simplificat administrarea fiscală și a încurajat creșterea economică, dar și-a avut și criticii.
În perioada în care impozitul progresiv era în vigoare, cotele aplicate erau stabilite pe tranșe de venituri, de la 18% pentru veniturile mici, până la 40% pentru cei cu venituri mari. De exemplu, veniturile lunare de până la 300 RON (3 milioane lei vechi) erau impozitate cu 18%, în timp ce veniturile ce depășeau 1.500 RON (15 milioane lei vechi) erau taxate cu 40%.
Dezbaterile actuale și argumentele pro și contra impozitului progresiv
Reintroducerea impozitului progresiv a fost un subiect intens dezbătut în ultima perioadă, cu susținători care cred că acesta ar putea aduce mai multă echitate în sistemul fiscal. Pe de altă parte, criticii consideră că un astfel de sistem ar pune o presiune suplimentară pe cei care muncesc mai mult sau au mai multe surse de venit.
Analistul financiar Adrian Negrescu a atras atenția asupra riscurilor introducerii impozitului progresiv, susținând că acest sistem ar crește taxele pentru cei care câștigă mai mult sau muncesc mai mult. „Impunerea unui impozit progresiv pe salarii ar însemna creșterea taxelor pentru cei care muncesc mai mult sau câștigă mai mult, ceea ce nu este o viziune economică sănătoasă”, a declarat Negrescu. În opinia sa, în loc să se creeze un sistem care ar putea stimula evaziunea fiscală, ar trebui să se încurajeze creșterea salariilor și declararea veniturilor. De asemenea, analistul a subliniat că taxele pentru micile afaceri au crescut semnificativ în ultimii ani, iar multe dintre acestea sunt acum în pragul insolvenței, ceea ce ar afecta locurile de muncă și, implicit, familiile românilor.
Citeste si: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii - catena.ro
„Nu avem logistica necesară pentru a urmări veniturile românilor, nici măcar pe cei care trăiesc în străinătate, iar această măsură va încuraja evaziunea fiscală”, a adăugat el, menționând că soluția nu este creșterea taxelor, ci reducerea cheltuielilor guvernamentale.
Ce ar însemna pentru români reintroducerea impozitului progresiv?
Dacă impozitul progresiv ar fi reintrodus, românii cu venituri mai mari ar plăti un procent mai mare din salariu, iar cei cu venituri mici ar plăti mai puțin sau chiar deloc. Acest lucru ar putea crea o mai mare echitate în sistemul fiscal, dar ar putea în același timp încuraja o parte din populație să evite plata taxelor, ceea ce ar putea afecta negativ economia.
De asemenea, micile afaceri, deja afectate de creșterea impozitelor în ultimii ani, ar putea fi puse într-o situație mai dificilă. Cum subliniază Adrian Negrescu, creșterea taxelor într-o perioadă economică delicată nu este o măsură sustenabilă pe termen lung.