kanald.ro
Actualitate
Ce trebuie să știe părinții despre schimbarea care va urma la Evaluarea Națională. Psihologii trag un semnal de alarmă: "Dacă îl sperii sau doar îl cerți, copilul își pierde încrederea în sine" | EXCLUSIV
Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat o modificare importantă a Evaluării Naționale. Acest anunț a stârnit deja un val de îngrijorare în rândul elevilor și părinților.
Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat că propunerea de schimbare pentru Evaluarea Națională ar fi așa: în loc de două probe, elevii vor susține trei, ultima fiind o probă compusă din sub-teste ce vor acoperi atât științele, cât și disciplinele socio-umane, cum ar fi istoria și geografia.
„N-am spus că vom da opt materii sau cinci, câte competențe sunt. Am în minte, dar aștept să văd ce spun și alți specialiști, mai degrabă o probă, a treia probă, cu sub-teste – unele cu câțiva itemi de știință, altele cu câțiva itemi legați de disciplinele socio-umane, istorie-geografie”, a explicat ministrul Daniel David.
Ce spun psihologii despre cum trebuie să reacționeze părinții
Această schimbare aduce o provocare suplimentară pentru elevi, iar psihologii trag un semnal de alarmă privind impactul emoțional și motivațional. Un psiholog implicat în discuție a subliniat: „Este un impact semnificativ asupra elevilor din punct de vedere emoțional, dar și cognitiv, și mai ales motivațional. Ei deja se simt foarte încărcați, există o presiune puternică de a face mai mult și, de multe ori, anticipează că nu vor face față.”, a explicat psihologul Keren Rosner pentru WOWbiz.ro.
„Partea bună este că anunțul nu a fost făcut anul acesta pentru anul următor, pentru că altfel impactul ar fi fost mult mai puternic. Însă chiar și așa, elevii au nevoie de timp să se pregătească”, spune psihologul.
În fața acestei presiuni, este esențial să nu intervenim cu mesaje alarmiste. „Nu trebuie să spunem copilului: «Vai, ai nevoie să înveți!», «Vai, pierzi timpul, nu o să faci față, nu o să iei examenul!» – nu sub această formă alarmistă. Trebuie să afli exact ce gândește copilul. Are gânduri de abandon? Gânduri de evitare? Gânduri de revoltă? În funcție de ce gândește și cum reacționează, părintele trebuie să-l liniștească și să-i explice clar că el oricum învață acele lucruri, că nu este dificil pentru el și că sigur va face față.”
Importanța încurajării și a dialogului
Psihologul avertizează că dacă părinții nu gestionează bine situația, riscul este ca încrederea copilului să scadă: „Dacă îl sperii sau doar îl cerți, copilul își pierde încrederea în sine, se îndoiește de capacitatea sa și ajunge să creadă că nu este suficient de bun și că nu va reuși niciodată să asimileze toate informațiile. Asta deși paradoxul este că nu i se cere să învețe ceva suplimentar, ci doar ceea ce a învățat deja.”
Pentru ca acest proces să fie unul sănătos, este nevoie ca adaptarea la noua formă a Evaluării Naționale să fie făcută prin metode potrivite de învățare, care să îi ofere copilului siguranța că știe, reține și poate să facă față examenului fără să lase totul pe ultima sută de metri.
Citeste si: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii - catena.ro
Ce trebuie să știe părinții
„Copilul nu trebuie condiționat sau amenințat. El trebuie să fie ghidat cu echilibru și să înțeleagă că nu este vorba despre ceva suplimentar, ci despre o recapitulare a ceea ce știe deja. Dacă această idee este normalizată și nu se induce frică, copilul va privi situația ca pe ceva normal, va fi relaxat și astfel va putea învăța mult mai bine și va avea încredere în reușită.”
Psihologul încheie cu un mesaj esențial pentru părinți: „Este nevoie să discute cu copilul despre ce simte, să-l încurajeze și să îl susțină emoțional. Numai astfel va avea șanse reale să treacă cu bine prin schimbările care vin.”