WowNews logo WOWnews
Stories
Clarificări despre cum se va modifica Evaluarea Națională. Testarea elevilor de clasa a VIII-a nu se va mai face doar la Română și Matematică: "Trebuie să ne pregătim"| EXCLUSIV

Exclusiv

Clarificări despre cum se va modifica Evaluarea Națională. Testarea elevilor de clasa a VIII-a nu se va mai face doar la Română și Matematică: "Trebuie să ne pregătim"| EXCLUSIV

Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a ar putea fi complet regândită în următorii ani.

Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat că modelul actual, centrat exclusiv pe două materii – Limba Română și Matematică – este „limitat și restrictiv”, iar planul este să se treacă la o testare mai amplă, care să evalueze toate cele opt competențe-cheie stabilite la nivel european.

„Examenul național în clasa a opta îl consider limitat prin cele două discipline și îl consider foarte restrictiv prin faptul că este evaluare punctuală care grevează parcursul educațional al copiilor”, a spus ministrul într-o conferință de presă.

El a subliniat că nu dorește o reformă grăbită, dar că schimbarea este inevitabilă „la un moment dat”.

Citeste si: Rezumat episodul 16 „Fata de la fereastră”, difuzat în 28 octombrie la Kanal D: Feride îi ajută pe Cana și pe Alp să se împace- kanald.ro

Citește și: Când se schimbă Evaluarea Naționala. Anunțul ministrului Educației și al liderulului sindical: Se dorește ca examenul să se dea din toate materiile: "Dacă discutăm doar de Română și Matematică nu cred că este în regulă, pentru că se ignoră alte discipline

Ce înseamnă, concret, noul tip de Evaluare Națională

Se schimbă Evaluarea Națională

Ministrul Educației propune un model inspirat din sistemele din Franța și Italia, unde elevii susțin teste standardizate cu subteste care acoperă mai multe arii curriculare. „Vă rog să vă uitați la modelul din Franța și din Italia! Poți să ai un test standardizat, cu subteste, care acoperă discipline diferite. Nu înseamnă că vei avea testul și disciplina, că în momentul ăla am complicat lucrurile”, a explicat Daniel David.

Acesta susține că testele ar putea măsura nivelul de competență într-un mod integrat, fără să transforme fiecare materie într-un examen individual. „Dacă se poate în alte țări, cred că se poate și în România”, a spus ministrul, adăugând că este esențial ca elevii să fie evaluați pe toate competențele, de la comunicare, gândire critică, cultură civică și digitală, până la capacitatea de a lucra în echipă.

Citește și: Se schimbă Evaluarea Națională a elevilor de clasa a VIII-a. Ce spun profesorii despre testarea elevilor la toate competențele-cheie: "Elevul să poată fi testat mai complex, nu doar prin prisma celor două discipline"| EXCLUSIV

În prezent, Evaluarea Națională influențează semnificativ admiterea în liceu, iar decizia de a include mai multe arii de competență ar putea reconfigura complet modul în care elevii sunt orientați către profiluri educaționale potrivite.

Sindicatele susțin schimbarea: „Nu doar Româna și Matematica contează”

Simion Hăncescu, liderul Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, a declarat pentru site-ul nostru că susține noua direcție, considerând-o o măsură corectă față de realitatea educațională și socială.

„Din perspectiva mea de profesor, o astfel de evaluare ar fi justă.

Însă, dacă ne limităm doar la Română și Matematică, lucrurile nu sunt în regulă, deoarece sunt ignorate alte materii care joacă un rol important.”, a declarat Simion Hăncescu pentru WOWbiz.ro.

Hăncescu atrage atenția asupra faptului că mulți elevi ajung la liceu cu mari lacune în ceea ce privește abilitățile de comunicare sau cultura generală, tocmai pentru că accentul se pune pe două materii în detrimentul celorlalte.

Citeste si: De ce poartă Patriarhul Daniel, o cruce și două icoane la gât? S-a aflat motivul din spatele acestei tradiții!- kfetele.ro

Citeste si: A vrut să evite camera, dar a fost prea târziu. Ce i-a șoptit Ahmed lui Daniel despre Veronica: "Consideră că nu pot să...". Iată ce a discutat cu ea separat și nu voia SĂ SE AFLE! Concurentul din Casa Iubirii o dă în vileag: "Vreau să arăt asta"- radioimpuls.ro

„Tocmai această abordare explică și de ce mulți elevi au dificultăți mari în comunicare – o abilitate care se formează și prin studiul Istoriei, Geografiei și altor discipline. Dacă vrem să vorbim despre un sistem educațional modern, trebuie să ieșim din paradigma celor două materii și să ne raportăm la ce înseamnă cu adevărat competență”, a declarat liderul sindical.

Citește și: Schimbări majore în sistemul de titularizare. Profesorii, evaluați din 5 în 5 ani. Liderul sindical Simion Hăncescu avertizează: „Educația ar fi singurul domeniu cu astfel de reguli”| EXCLUSIV

Nu din 2025, dar schimbarea Evaluării Naționale vine

Ministrul Daniel David a ținut să liniștească părinții și profesorii: reforma nu va fi aplicată de anul viitor, dar va deveni inevitabilă în următorii ani. „Nu țin neapărat să fie de anul viitor, dar trebuie să ne pregătim. La un moment dat, acest examen va trebui schimbat”, a spus el.

Între timp, în Ministerul Educației se lucrează la simulări, la modele de testare și la o nouă arhitectură a evaluării. Obiectivul declarat este să se măsoare toate cele opt competențe-cheie europene: comunicare în limba maternă, comunicare în limbi străine, competențe matematice, competențe digitale, învățare pe tot parcursul vieții, competențe sociale și civice, spirit de inițiativă și sensibilizare culturală.