kanald.ro
Exclusiv
Clarificări despre cum se va modifica Evaluarea Națională. Testarea elevilor de clasa a VIII-a nu se va mai face doar la Română și Matematică: "Trebuie să ne pregătim"| EXCLUSIV
Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a ar putea fi complet regândită în următorii ani.
Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat că modelul actual, centrat exclusiv pe două materii – Limba Română și Matematică – este „limitat și restrictiv”, iar planul este să se treacă la o testare mai amplă, care să evalueze toate cele opt competențe-cheie stabilite la nivel european.
„Examenul național în clasa a opta îl consider limitat prin cele două discipline și îl consider foarte restrictiv prin faptul că este evaluare punctuală care grevează parcursul educațional al copiilor”, a spus ministrul într-o conferință de presă.
Ce înseamnă, concret, noul tip de Evaluare Națională
Ministrul Educației propune un model inspirat din sistemele din Franța și Italia, unde elevii susțin teste standardizate cu subteste care acoperă mai multe arii curriculare. „Vă rog să vă uitați la modelul din Franța și din Italia! Poți să ai un test standardizat, cu subteste, care acoperă discipline diferite. Nu înseamnă că vei avea testul și disciplina, că în momentul ăla am complicat lucrurile”, a explicat Daniel David.
Acesta susține că testele ar putea măsura nivelul de competență într-un mod integrat, fără să transforme fiecare materie într-un examen individual. „Dacă se poate în alte țări, cred că se poate și în România”, a spus ministrul, adăugând că este esențial ca elevii să fie evaluați pe toate competențele, de la comunicare, gândire critică, cultură civică și digitală, până la capacitatea de a lucra în echipă.
În prezent, Evaluarea Națională influențează semnificativ admiterea în liceu, iar decizia de a include mai multe arii de competență ar putea reconfigura complet modul în care elevii sunt orientați către profiluri educaționale potrivite.
Sindicatele susțin schimbarea: „Nu doar Româna și Matematica contează”
Simion Hăncescu, liderul Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, a declarat pentru site-ul nostru că susține noua direcție, considerând-o o măsură corectă față de realitatea educațională și socială.
„Din perspectiva mea de profesor, o astfel de evaluare ar fi justă.
Hăncescu atrage atenția asupra faptului că mulți elevi ajung la liceu cu mari lacune în ceea ce privește abilitățile de comunicare sau cultura generală, tocmai pentru că accentul se pune pe două materii în detrimentul celorlalte.
„Tocmai această abordare explică și de ce mulți elevi au dificultăți mari în comunicare – o abilitate care se formează și prin studiul Istoriei, Geografiei și altor discipline. Dacă vrem să vorbim despre un sistem educațional modern, trebuie să ieșim din paradigma celor două materii și să ne raportăm la ce înseamnă cu adevărat competență”, a declarat liderul sindical.
Nu din 2025, dar schimbarea Evaluării Naționale vine
Ministrul Daniel David a ținut să liniștească părinții și profesorii: reforma nu va fi aplicată de anul viitor, dar va deveni inevitabilă în următorii ani. „Nu țin neapărat să fie de anul viitor, dar trebuie să ne pregătim. La un moment dat, acest examen va trebui schimbat”, a spus el.
Între timp, în Ministerul Educației se lucrează la simulări, la modele de testare și la o nouă arhitectură a evaluării. Obiectivul declarat este să se măsoare toate cele opt competențe-cheie europene: comunicare în limba maternă, comunicare în limbi străine, competențe matematice, competențe digitale, învățare pe tot parcursul vieții, competențe sociale și civice, spirit de inițiativă și sensibilizare culturală.