
kanald.ro
Exclusiv
Admiterea la liceu ar putea trece printr-o transformare majoră, potrivit planurilor anunțate de ministrul Educației, Daniel David.
Evaluarea Națională, examenul de final de gimnaziu, ar urma să fie regândită din temelii, cu accent pe competențe-cheie, testare diversificată și mai multă flexibilitate din partea liceelor. Ideea principală? Nu mai evaluăm doar ce știu elevii la română și matematică, ci cum sunt pregătiți cu adevărat pentru liceu și pentru viață.
Modelul propus de ministru prevede ca Evaluarea Națională să aibă trei probe, în loc de două, dar fără a încărca elevii cu examene separate pentru fiecare materie.
„N-am spus că vom da opt materii sau cinci, câte competențe sunt.
Această probă mixtă ar urma să reflecte mai bine nivelul de formare al elevului pe parcursul gimnaziului. Modelul este inspirat din Franța și Italia, unde elevii nu sunt evaluați strict pe materii, ci pe competențe-cheie.
Un alt element important al reformei este flexibilitatea admiterii, prin care fiecare liceu ar putea decide ce pondere acordă fiecărei probe în funcție de profilul său educațional.
„Aș lăsa liceele cu diverse specializări să dea ponderi diferite probelor de acolo, în funcție de profilul pe care îl au. Mă aștept ca cei de la științe să valorizeze rezultatele la biologie și chimie poate mai mult decât alte rezultate, din zona geografiei. Cei din zona socio-umană să valorizeze geografia și istoria, în comparație cu celelalte”, a declarat ministrul.
Cu alte cuvinte, nu toți elevii ar fi tratați uniform, ci în funcție de aptitudinile și direcțiile în care vor să meargă. Un elev cu rezultate excelente la biologie, dar nu și la geografie, ar putea avea mai multe șanse la un liceu cu profil real decât într-un sistem rigid, unde contează doar două note.
Ministrul propune și o măsură care să ofere o a doua șansă elevilor valoroși care nu au reușit să performeze la examenul dintr-o zi anume.
Liceele ar putea avea posibilitatea de a rezerva câteva locuri pentru elevii care au demonstrat performanțe deosebite în alte contexte – de exemplu, la olimpiade sau concursuri.„Aș lăsa câteva locuri la dispoziția liceului. De ce? Tot pentru a ajuta copiii. Că poate cineva, repet, bun la biologie și la chimie și olimpic, a avut o zi proastă. Și, atunci, nu merită să-i dai o a doua șansă, pentru a intra la specializarea care îl interesează?”, a subliniat Daniel David.
Psiholog Keren Rosner
Modificările propuse nu vin fără consecințe asupra psihicului elevilor. Psihologul Keren Rosner avertizează că orice schimbare majoră de format în sistemul de evaluare are un impact emoțional și motivațional puternic, mai ales când vine într-un context deja încărcat de stres și incertitudine.
„Este un impact semnificativ asupra elevilor din punct de vedere emoțional, dar și cognitiv, dar mai ales motivațional. Partea bună este că nu e anunțul făcut anul acesta pentru anul următor, pentru că atunci ar fi fost impactul mult mai puternic. Însă și așa ei au nevoie de timp să se pregătească.”, a explicat psihologul Keren Rosner în exclusivitate pentru WOWbiz.ro.
Psihologul subliniază că elevii simt deja presiunea, iar anticiparea negativă a eșecului le afectează motivația:
„Senzația este că sunt foarte încărcați, că există o presiune de a face mai mult și anticipează de foarte multe ori că nu o să poată face față. Dacă anticipează lucruri negative, foarte greu se pot motiva.”
Planul este, deocamdată, la stadiul de propunere, iar Daniel David spune că așteaptă feedback de la specialiști și de la societate. Direcția, însă, este clară: Evaluarea Națională se va schimba și va deveni un instrument de diagnostic real al competențelor elevilor, nu doar o medie între două note. Iar liceele vor avea un rol mai activ în procesul de selecție, ceea ce ar putea redefini total admiterea în învățământul liceal românesc.