WowNews logo WOWnews
Stories
Cum se va schimba admiterea la liceu. Ministrul Educației vrea o Evaluare Națională cu 3 probe, dar psihologii atrag atenția: „Senzația este că sunt foarte încărcați, că există o presiune de a face mai mult” | EXCLUSIV

Exclusiv

Cum se va schimba admiterea la liceu. Ministrul Educației vrea o Evaluare Națională cu 3 probe, dar psihologii atrag atenția: „Senzația este că sunt foarte încărcați, că există o presiune de a face mai mult” | EXCLUSIV

Admiterea la liceu ar putea trece printr-o transformare majoră, potrivit planurilor anunțate de ministrul Educației, Daniel David.

Evaluarea Națională, examenul de final de gimnaziu, ar urma să fie regândită din temelii, cu accent pe competențe-cheie, testare diversificată și mai multă flexibilitate din partea liceelor. Ideea principală? Nu mai evaluăm doar ce știu elevii la română și matematică, ci cum sunt pregătiți cu adevărat pentru liceu și pentru viață.

Modificare Evaluare Națională: trei probe, nu opt, dar mai relevante

Modelul propus de ministru prevede ca Evaluarea Națională să aibă trei probe, în loc de două, dar fără a încărca elevii cu examene separate pentru fiecare materie.

Prima probă rămâne cea de Limba și literatura română, a doua la Matematică, iar a treia este o noutate absolută: o probă compusă din sub-teste ce vor acoperi atât științele, cât și disciplinele socio-umane.

Citeste si: Cine este iubitul Cabiriei, fiica Maiei Morgenstern? Între cei doi, care abia au devenit părinți, este o diferență de 37 de ani- kfetele.ro

„N-am spus că vom da opt materii sau cinci, câte competențe sunt.

Am în minte, dar aștept să văd ce spun și alți specialiști, mai degrabă o probă, a treia probă, cu sub-teste – unele cu câțiva itemi de știință, altele cu câțiva itemi legați de disciplinele socio-umane, istorie-geografie”, a explicat Daniel David.

Citește și: Când se schimbă Evaluarea Naționala. Anunțul ministrului Educației și al liderulului sindical: Se dorește ca examenul să se dea din toate materiile: "Dacă discutăm doar de Română și Matematică nu cred că este în regulă, pentru că se ignoră alte discipline

Modificări Evaluare Națională

Această probă mixtă ar urma să reflecte mai bine nivelul de formare al elevului pe parcursul gimnaziului. Modelul este inspirat din Franța și Italia, unde elevii nu sunt evaluați strict pe materii, ci pe competențe-cheie.

Liceele vor putea decide ce conține a treia probă

Un alt element important al reformei este flexibilitatea admiterii, prin care fiecare liceu ar putea decide ce pondere acordă fiecărei probe în funcție de profilul său educațional.

„Aș lăsa liceele cu diverse specializări să dea ponderi diferite probelor de acolo, în funcție de profilul pe care îl au. Mă aștept ca cei de la științe să valorizeze rezultatele la biologie și chimie poate mai mult decât alte rezultate, din zona geografiei. Cei din zona socio-umană să valorizeze geografia și istoria, în comparație cu celelalte”, a declarat ministrul.

Citește și: Când se schimbă Evaluarea Naționala. Anunțul ministrului Educației și al liderulului sindical: Se dorește ca examenul să se dea din toate materiile: "Dacă discutăm doar de Română și Matematică nu cred că este în regulă, pentru că se ignoră alte discipline

Cu alte cuvinte, nu toți elevii ar fi tratați uniform, ci în funcție de aptitudinile și direcțiile în care vor să meargă. Un elev cu rezultate excelente la biologie, dar nu și la geografie, ar putea avea mai multe șanse la un liceu cu profil real decât într-un sistem rigid, unde contează doar două note.

Locuri speciale pentru olimpici și elevii cu potențial

Ministrul propune și o măsură care să ofere o a doua șansă elevilor valoroși care nu au reușit să performeze la examenul dintr-o zi anume.

Liceele ar putea avea posibilitatea de a rezerva câteva locuri pentru elevii care au demonstrat performanțe deosebite în alte contexte – de exemplu, la olimpiade sau concursuri.

„Aș lăsa câteva locuri la dispoziția liceului. De ce? Tot pentru a ajuta copiii. Că poate cineva, repet, bun la biologie și la chimie și olimpic, a avut o zi proastă. Și, atunci, nu merită să-i dai o a doua șansă, pentru a intra la specializarea care îl interesează?”, a subliniat Daniel David.

Impactul asupra elevilor: „Anticipează că nu vor face față”

Psiholog Keren Rosner

Psiholog Keren Rosner

[Sursa foto: Facebook]

Citeste si: Manuela decide soarta unuia dintre concurenții „Casa iubirii”! Aflați pe cine va trimite spre eliminare în ediția de duminică, 7 septembrie, de la orele 16:00 și 19:00, la Kanal D- kanald.ro

Citeste si: NU vei crede ce i-a spus Veronica lui Dorobanțu în față! Cameramanii, la un pas să oprească filmarea. Concurenta din Casa Iubirii dă totul în vileag și îl demască pe Dorobanțu după ce s-a aliat cu Manuela: "Cum adică? Ieri ai zis altceva"- radioimpuls.ro

Modificările propuse nu vin fără consecințe asupra psihicului elevilor. Psihologul Keren Rosner avertizează că orice schimbare majoră de format în sistemul de evaluare are un impact emoțional și motivațional puternic, mai ales când vine într-un context deja încărcat de stres și incertitudine.

„Este un impact semnificativ asupra elevilor din punct de vedere emoțional, dar și cognitiv, dar mai ales motivațional. Partea bună este că nu e anunțul făcut anul acesta pentru anul următor, pentru că atunci ar fi fost impactul mult mai puternic. Însă și așa ei au nevoie de timp să se pregătească.”, a explicat psihologul Keren Rosner în exclusivitate pentru WOWbiz.ro.

Citește și: Se schimbă Evaluarea Națională a elevilor de clasa a VIII-a. Ce spun profesorii despre testarea elevilor la toate competențele-cheie: "Elevul să poată fi testat mai complex, nu doar prin prisma celor două discipline"| EXCLUSIV

Psihologul subliniază că elevii simt deja presiunea, iar anticiparea negativă a eșecului le afectează motivația:

„Senzația este că sunt foarte încărcați, că există o presiune de a face mai mult și anticipează de foarte multe ori că nu o să poată face față. Dacă anticipează lucruri negative, foarte greu se pot motiva.”

Planul este, deocamdată, la stadiul de propunere, iar Daniel David spune că așteaptă feedback de la specialiști și de la societate. Direcția, însă, este clară: Evaluarea Națională se va schimba și va deveni un instrument de diagnostic real al competențelor elevilor, nu doar o medie între două note. Iar liceele vor avea un rol mai activ în procesul de selecție, ceea ce ar putea redefini total admiterea în învățământul liceal românesc.